From conscious disposal to sustainability

methodological approach in environmental education and chemistry

Authors

  • Rebeca Paschoal Menezes Costa Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SMERJ) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Andréa Aparecida Ribeiro Alves Universidade Federal Fluminense (UFF) – Volta Redonda, RJ, Brasil
  • Sophia Cunha Quintella Universidade Federal Fluminense (UFF) – Volta Redonda, RJ, Brasil
  • Isabelle da Silva Rosa Chaves Universidade Federal Fluminense (UFF) – Volta Redonda, RJ, Brasil
  • Hadrielle Rodrigues de Aquino Centro Universitário de Barra Mansa (UBM) – Barra Mansa, RJ, Brasil
  • Ana Angélica Rodrigues de Oliveira Universidade Federal Fluminense (UFF) – Volta Redonda, RJ, Brasil

Keywords:

Chemistry, Environmental education, Awareness, Consumption, Sensory stimuli

Abstract

This work aimed to promote awareness and learning about Environmental Education and Chemistry through an interdisciplinary thematic workshop. The activity addressed topics such as excessive consumption, solid waste disposal, environmental impacts related to improper waste management, the 5 R’s of sustainability (recycle, refuse, reduce, rethink, and reuse), and the importance of conscious disposal for environmental balance. The methodology was based on Gardner's theory of Multiple Intelligences, seeking to stimulate students’ diverse abilities and foster meaningful learning. The activities included hands-on dynamics, such as waste classification and separation, oral debates, and theoretical content presentations through slides, in addition to discussions about the role of recycling cooperatives and the various destinations of waste (sanitary landfills, controlled landfills, and open dumps). The variety of strategies and sensory stimuli supported the understanding of scientific concepts and the development of socio-environmental competencies. The results showed an increase in students’ interest and engagement, with a greater ability to reflect on their consumption habits and develop a critical awareness of environmental preservation. It is concluded that the workshop contributed to the development of a critical environmental consciousness, reinforcing the importance of integrating Environmental Education with Chemistry as a tool for building a more sustainable future.

Author Biographies

  • Rebeca Paschoal Menezes Costa, Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SMERJ) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Graduada em Química pela Universidade Federal Fluminense (UFF) – Niterói, RJ, Brasil. 

  • Andréa Aparecida Ribeiro Alves, Universidade Federal Fluminense (UFF) – Volta Redonda, RJ, Brasil

    Doutora em Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

  • Sophia Cunha Quintella, Universidade Federal Fluminense (UFF) – Volta Redonda, RJ, Brasil

    Graduada em Química pela UFF.

  • Isabelle da Silva Rosa Chaves, Universidade Federal Fluminense (UFF) – Volta Redonda, RJ, Brasil

    Licencianda em Química pela UFF.

  • Hadrielle Rodrigues de Aquino, Centro Universitário de Barra Mansa (UBM) – Barra Mansa, RJ, Brasil

    Especialista em Metodologia do Ensino de Física e Química pela Faculdade Faveni – Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

  • Ana Angélica Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal Fluminense (UFF) – Volta Redonda, RJ, Brasil

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

BOSI, Antônio de Pádua. A organização capitalista do trabalho “informal”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, [S. l.], v. 23, n. 67, p. 101-116, jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092008000200008. Acesso em: 22 set. 2024.

BRASIL. Lei nº 9795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá providências. Diário Oficial: seção 1, edição 83, p.1, 1999.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Define a base nacional comum curricular para a educação básica. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

CALVENTE, Átila et al. Non-formalenvironmental education in a vulnerable region: Insights from a 20 year long engagement in Petrópolis, Rio de Janeiro, Brasil. Sustainability, [S. l.], v. 10, n. 11, p. 42-47, 2018. DOI: https://doi.org/10.3390/su10114247. Acesso em: 22 set. 2024.

FACHIN, Leo Carlos. A reciclagem de resíduos sólidos como meio de geração de emprego e renda, análise dos problemas sócio-ambientais e do custo de oportunidade. 2004. 76f. Monografia (Bacharelado em Ciências Econômicas) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/121810?show=full. Acesso em: 18 jun. 2025.

GARDNER, Howard. A Criança Pré-escolar: Como Pensa e Como a Escola Pode ensiná-la. 1. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. 258 p.

LEITE. Paulo Roberto. Logística Reversa: sustentabilidade e competitividade. São Paulo: Saraiva, 2017.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Prática escolar: do erro como fonte de castigo ao erro como fonte de virtude. In: FDE. Fundação para o Desenvolvimento da Educação (Org.). Caderno Idéias. São Paulo: FDE, 1990, v. 8, p. 133-140.

MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro. Proposições metodológicas para o ensino de Química: oficinas para a aprendizagem da ciência e o desenvolvimento da cidadania. Em Extensão, Uberlândia, v. 7, p. 67-77, 2008. DOI: https://doi.org/10.14393/REE-v7n12008-20391. Acesso em: 18 jun. 2025.

MELO, João Paulo de; CHAGAS, Kadydja Karla do Nascimento; GIESTA, Josyanne Pinto. Análise da realização de práticas em Educação Ambiental e sustentabilidade na educação básica. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), São Paulo, v. 18, n. 6, p. 13-27, 2023. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/download/15153/11120. Acesso em: 17 set. 2024.

NASCIBEM, Fábio Gabriel; VIVEIRO, Alessandra Aparecida. Para além do conhecimento científico: a importância dos saberes populares para o ensino de ciências. Revista Interacções, [S. l.], v. 11, n. 39, p. 285 -295, 2016. DOI: https://doi.org/10.25755/int.8738. Acesso em: 20 set. 2024.

NARCIZO, Kaliane Roberta dos Santos. Uma análise sobre a importância de trabalhar educação ambiental nas escolas. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 22, 2009. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v22i0.2807. Acesso em: 23 set. 2024.

OLIVEIRA, Emerson Carlos de; COSTA, Ana Paula Marques. Paradigmas, desenvolvimento sensorial como tema de educação ambiental. Caminhos de Geografia, [S. l.], v. 7, n. 18, p. 17- 26, 2006. DOI: https://doi.org/10.14393/RCG71815413. Acesso em: 20 set. 2024.

OLIVEIRA, Jaime Alencar de et al. Diagnóstico organizacional em um projeto de coleta seletiva, compostagem e educação ambiental em escolas públicas. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE GESTÃO, DESENVOLVIMENTO E INOVAÇÃO (EIGEDIN), 7., [S. l.], 2024. Anais [...] Campo Grande: UFMS / Periódicos UFMS, 2024, p 1-30. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/EIGEDIN/article/view/20817/14141. Acesso em: 18 jun. 2025.

OLIVEIRA, Rosemeire de et al. Aprendizagem Significativa, Educação Ambiental e Ensino de Química: Uma Experiência Realizada em uma Escola Pública. Revista Virtual de Química, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 913- 925, fev. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/1984-6835.20160066. Acesso em: 2 set. 2024.

ONU. Organização das Nações Unidas. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS). Brasil: Nações Unidas no Brasil [página na internet], s.d. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 18 jun. 2025.

PEREIRA NETO, Tiago José. A política nacional de resíduos sólidos: os reflexos nas cooperativas de catadores e a logística reversa. Diálogo, [S. l.], n. 18, p. 77-96, 2011. DOI: https://doi.org/10.18316/104. Acesso em: 18 jun. 2025.

REIS, Maria José et al. D. Ações de extensão no contexto coleta seletiva na escola: uma forma de educação ambiental. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, Viçosa, v. 12, p. 1- 7, 2023. DOI: https://doi.org/10.21284/elo.v12i.16098. Acesso em: 4 set. 2024.

SÁ, Carina Firmino. Perspectivas e relevância da horta escolar para a educação ambiental. Humanidades em Revista, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 98-111, 2024. Disponível em: https://seer.unirio.br/hr/article/view/11568. Acesso em: 14 jul. 2025.

SANTOS, Abraão Nascimento dos et al. Desafios e progressos: O impacto das políticas ambientais contemporâneas na conservação dos recursos naturais. Revista Políticas Públicas & Cidades, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1- 21, 2024. DOI: https://doi.org/10.23900/2359-1552v13n2-64-2024. Acesso em: 7 set. 2024.

SANTOS, Maria Cecília Loschiavo dos; GONÇALVES-DIAS, Sylmara Lopes Francelino (Orgs.). Resíduos Sólidos Urbanos e seus impactos socioambientais. São Paulo: IEE-USP, 2012. Disponível em: https://www.iee.usp.br/sites/default/files/anexospublicacao/publicacao-OKRESDUOSSLIDOSURBANOS.pdf. Acesso em: 18 jun. 2025.

SILVA, Carlos Victor Silva e; SOUZA, Luciane Lopes de; FERREIRA, Rosilene Gomes da Silva. Recursos didáticos produzidos com resíduos sólidos reutilizáveis em duas escolas de Manaus (AM). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 18, n. 4, p. 67-86, 2023. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14563. Acesso em: 20 set. 2024.

SILVA, Eloyse Almeida da. et al. Educação Ambiental voltada para a reutilização e reciclagem dos resíduos sólidos no ambiente escolar: um estudo de caso no ensino fundamental em Recife (PE). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 9, n. 2, p. 412-423, 2014.

SOARES, Daniely Guimarães; SILVA, Fredson Pereira da; COSTA Hilton Nobre da. A importância da Educação Ambiental na escola: reciclar para preservar no Brasil. Revista DELOS, [S. l.], v. 13, n. 37, p. 1 -20, 2020. Disponível em: https://ojs.revistadelos.com/ojs/index.php/delos/article/view/684. Acesso em: 20 set. 2024.

ZOTTELE, Thauane Gonçalves; PINHO, Silvia Teixeira de. Conscientização e preservação ambiental no meio escolar. Revista Foco, Curitiba, v. 17, n. 5, p. e5088-e5088, 2024. DOI: https://doi.org/10.54751/revistafoco.v17n5-060. Acesso em: 20 set. 2024.

Published

2025-08-06

How to Cite

From conscious disposal to sustainability: methodological approach in environmental education and chemistry. UFF & Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 1–11 e050619, 2025. Disponível em: https://periodicos.uff.br/uffsociedade/article/view/66750. Acesso em: 5 dec. 2025.