Drama 60+
the perspectives of Drama classes to the 60+ group in the Siminino Project
Keywords:
Theater pedagogy, Teacher training, Elderly people, University extensionAbstract
What is Drama education for the 60+ audience? Created within the Siminino extension project in 2024, the 60+ class demonstrated great progress during the three months of lessons. During this short period of time, the evolution in the process of acquiring the theatrical language was noticeable. After all, is drama defined only by productions based on texts, or are there other possibilities? To obtain concrete answers to this reflection, it was necessary to experiment with theater games, which led to positive results in collective work and in body self-understanding. This feat was achieved by breaking the stigma as previsouly established by the group, that considered the teacher as the generator of knowledge, for a genuine exchange of generational knowledge, which resulted in theater games, improvisations and conversations about the deconstruction of text-centrism. The brief investigation turned into a finalization of the improvised adaptation of the text “The Saint and the Sow”, by Ariano Suassuna. The debates and experiences enriched the theatrical pedagogical methodology and the act of teaching and learning with people over 60, contributing to teacher training.
References
BARBA, Eugênio. A canoa de papel: tratado de antropologia teatral. Brasília: Dulcina, 2009.
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. 12. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
BOAL, Augusto. A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
CARVALHO, Maria Siqueira Queiroz de. Plano de infiltrações na escola: uma análise de atuação docente em Teatro no campus Campos Centro IFFluminense. 2020. 135f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, 2020. Disponível em https://www.unirio.br/cla/ppgeac/dissertacoes-defendidas-em-2020/plano-de-infiltracoes-na-escola-uma-analise-de-atuacao-docente-em-teatro-no-campus-campos-centro-do-instituto-federal-fluminense/view. Acesso em: 16 jun. 2025.
CHACRA, Sandra. Natureza e sentido da improvisação teatral. São Paulo: Perspectiva, 1983.
CONTIERO, Lucinéia. Movimento reflexivo de entrelinhas. In: CONTIERO, Lucinéia; SANTOS, Fernando Freitas dos; FERNANDES, Matheus Vinícius de S. (Orgs.). Pedagogia do teatro: prática, teoria e trajetórias de formação docente. Natal: Edufrn, 2018, p. 11-21. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/items/e83ec8c3-9e57-4a24-9d20-7f4167696d5f. Acesso em: 16 jun. 2025.
FERRACINI, Renato. A Arte de não interpretar como poesia corpórea do ator. Campinas: Unicamp, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
OLIVEIRA, Lígia Souza. O texto como espetáculo. Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, São Paulo, n.10, p. 247-266, dez. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.21747/21828954/ely10a12. Acesso em: 16 jun. 2025.
SANTOS, Maria de Fátima de Souza. Velhice: uma questão psico-social. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 2, n. 2, p. 123-131, ago. 1994. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1994000200013. Acesso em: 16 jun. 2025.
SOARES, Carmela. Teatro Renascer: da pedagogia à poética da cena. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, p. 29-36, 2011. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573102172011029. Acesso em: 16 jun. 2025.
SUASSUNA, Ariano. O santo e a porca. Rio de Janeiro: José Olympio, 2003.








