Safe and sustainable agriculture

education and awareness in the rural community

Authors

  • Ana Paula Oliveira Rodrigues Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil
  • Antonio Tassio Santana Ormond Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil
  • Franciane Diniz Cogo Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil
  • Érika Andressa Silva Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil
  • Marco Aurélio da Silva Júnior Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil
  • Guilherme José Borges Santos Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

Keywords:

Agricultural risks, Sustainable agriculture, Student engagement, Rural occupational safety, Personal protective equipment

Abstract

The extension project “Safe and Sustainable Agriculture: Education and Aware­ness in the Rural Community” was implemented in Francisco da Silva Maia State School, located in the rural area of Passos, Minas Gerais. Aimed at 6th-grade ele­mentary students, the project sought to raise awareness about agricultural work safety and environmental sustainability, empowering the participants as multipli­ers of safe and sustainable practices. The methodology combined theoretical and practical activities: initially, the team introduced themselves and the University of the State of Minas Gerais (UEMG), encouraging students to share experiences related to environmental challenges and the use of Personal Protective Equip­ment (PPE), in addition to addressing safety in the use of agricultural machinery and implements. This was followed by an interactive lecture on agricultural and environmental safety, complemented by an informative banner. In the practice phase, students participated in demonstrative workshops on the correct use of PPE, received educational leaflets, and engaged in content reinforcement activities. Additionally, they were encouraged to continue their studies by receiving bookmarks containing information about the courses offered by UEMG. The ac­tive participation of the students and the collaboration of the Science teacher were fundamental for the success of the activities. As a result, an increase in the students’ awareness of the importance of safety in the rural environment, as well as the adoption of sustainable agricultural practices, were observed. The conclu­sion is that education and awareness in the rural community are essential to promote a safer and more sustainable agriculture, highlighting the vital role of extension projects in integrating university and society.

Author Biographies

  • Ana Paula Oliveira Rodrigues, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Graduanda em Engenharia Agronômica pela UEMG.

  • Antonio Tassio Santana Ormond, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Doutor em Ciência do Solo pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) – São Paulo, SP, Brasil.

  • Franciane Diniz Cogo, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Doutora em Ciência do Solo pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) – Lavras, MG, Brasil.

  • Érika Andressa Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Doutora em Ciência do Solo pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) – Lavras, MG, Brasil.

  • Marco Aurélio da Silva Júnior, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Mestrando em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pela UEMG.

  • Guilherme José Borges Santos, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Passos, MG, Brasil

    Graduando em Engenharia Agronômica pela UEMG.

References

ALVES, Raquel Aparecida; GUIMARÃES, Magali Costa. De que sofrem os trabalhadores rurais? – Análise dos principais motivos de acidentes e adoecimentos nas atividades rurais. Informe Gepec, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 39–56, mar. 2014. DOI: https://doi.org/10.48075/igepec.v16i2.5563. Acesso em: 19 mar. 2025.

ARAÚJO, Lucas Nathanyel Calixto de; SILVA, Rosilene Agra da; PAIVA, Yaroslávia Ferreira. Investigação dos acidentes de trabalho nas atividades agropecuárias e agroindustriais da Paraíba: uma análise do período de 2020 a 2022. Revista Brasileira de Filosofia e História, v. 13, n. 4, p. 4426–4447, 2024. Disponível em: https://gvaa.com.br/revista/index.php/RBFH/article/view/11113. Acesso em: 15 mai. 2025.

CASALI, Roberta Almeida et al. Nível de capacitação e informação dos operadores de máquinas para a aplicação de agrotóxicos. Ciência Rural, Santa Maria, v. 45, n.3, p. .425-431, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-8478cr20121099. Acesso em: 19 mar. 2025.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001. Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf. Acesso em: 19 mar. 2025.

KÖLLING, Gabrielle Jacobi; ANDRADE, Gernardes; PEIXOTO, Mayra Rody. ESG: empreendedorismo sustentável e as perspectivas da indústria 4.0 no agronegócio. Direito, Negócios & Sociedade, Santo André, v. 2, n. 3, p. 20-31, 2022. Disponível em: https://portalderevistas.esags.edu.br/index.php/DNS/article/view/37/84. Acesso em: 19 mar. 2025.

MIRANDA, Mateus Torres; SILVA, Mônica Elena Bortolotti da; COGO, Franciane Diniz. Relato de experiência extensionista: equipamentos de proteção individual para os educandos do campo. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis, v. 17, n. 37, p. 132-141, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-0221.2020v17n37p132. Acesso em: 19 mar. 2025.

OLIVEIRA, Márcia Freire; MENDES, Luciano; VASCONCELOS, Andrea Costa van Herk . Desafios à permanência do jovem no meio rural: um estudo de casos em Piracicaba-SP e Uberlândia-MG. Revista de Economia e Sociologia Rural, [S. l.], v. 59, n. 2, p. 133-147, abr./jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9479.2021.222727. Acesso em: 19 mar. 2025.

PRADO, Marcos Martins; LAPERA, Clélia Aparecida Lunes. Riscos ocupacionais com operadores de máquinas agrícolas no plantio mecanizado de cana-de-açúcar no município de Edéia-GO. Intercursos: Revista Científica, [S. l.], v.11, n.2, p.129-140, 2012. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/intercursosrevistacientifica/article/view/2392. Acesso em: 19 mar. 2025.

ROSA, Cintia Vitoria Panucci ; FRISKE, Hadassa Landherr. Sucessão Familiar e a Importância do Planejamento Sucessório. ID on-line. Revista de Psicologia, [online], v. 17, n. 66, p. 1-11, 2023. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v17i66.3780. Acesso em: 19 mar. 2025.

SALES, Gabriela Garcia Pacheco; PIMENTA, Marcelo Galvani; COGO, Franciane Diniz. Conscientização dos educandos rurais sobre agricultura sustentável: relato de experiência. Revista Práxis: Saberes da Extensão, João Pessoa, v. 8, n. 17, p. 03-08, 2020. Disponível emDOI: https://doi.org/10.18265/2318-23692020v8n17p03-08. Acesso em: 19 mar. 2025.

SANCHEZ, Andre Felipe de Carvalho et al. Desafios no processo de sucessão familiar em empresas de pequeno e médio porte. Revista De Governança Corporativa, São Paulo, v. 8, n. 1, e064, 2021. DOI: https://doi.org/10.21434/IberoamericanJCG.v8i.64. Acesso em: 15 mai. 2025.

SILVA, Gean Carlos Franco; BALDICERA, Alana Karine. A importância da agricultura sustentável na preservação do meio ambiente. Revista UNICREA, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 39-55, mai.-ago. 2024. Disponível em: https://revistaunicrea.crea-sc.org.br/index.php/revistaunicrea/article/view/79. Acesso em: 19 mar. 2025.

SILVA, Felipe Duarte Praxedes et al. Ciência et Práxis, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 15-17, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.36704/cipraxis.v12i23.3849. Acesso em: 19 mar. 2025.

SOUZA, Allan Charlles Mendes et al. Acidentes de trabalho envolvendo máquinas agrícolas no Brasil: estado da arte sobre as principais causas dos sinistros e as ações que visam a prevenção. Brazilian Applied Science Review, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 1224–1233, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.34115/basrv6n3-030. Acesso em: 19 mar. 2025.

Published

2025-07-09

How to Cite

Safe and sustainable agriculture: education and awareness in the rural community. UFF & Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 1–12 e050612, 2025. Disponível em: https://periodicos.uff.br/uffsociedade/article/view/67034. Acesso em: 5 dec. 2025.