Body Culture of Movement and health promotion at school

extension designed for the inclusion and health of people with visual impairment

Authors

  • Arlindo Fernando Paiva de Carvalho Junior Instituto Benjamin Constant (IBC) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Keywords:

Body Culture of the Movement, Visual impairment, Extension, Autobiographical narrative, Education

Abstract

This text, written through an autobiographical narrative and institutional documents, aims to describe an experience report, from a qualitative perspective, regarding the extension project Body Culture of Movement and Health Promo¬tion at School. To this end, this study intends to discuss the various activities and actions promoted, in the year 2023, by the aforementioned project, which was aimed at the Benjamin Constant Institute (IBC) community and, mainly, at people with visual impairments and their families. The initiative, linked to and developed at IBC, promoted partnerships and activities with more than 200 participants. The swimming school and training, the adapted chess school, the bodybuilding and water aerobics classes, in addition to the art, creation and care workshop and the albinism course in partnership with UFRJ – are some examples of actions promoted by the project. It is hoped that the activities and experiences presented in this study can resonate in other institutional routines, contributing to the construction of new accessible, democratic and inclusive proposals.

Author Biography

Arlindo Fernando Paiva de Carvalho Junior, Instituto Benjamin Constant (IBC) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

ARAUJO, Francklin Cristiano Vidal de et al. Projeto de extensão “hidroginástica para a saúde”. IX Mostra de Extensão 2014. Revista de Extensão da Univasf, Petrolina, v. 3, n. 1, edição especial, 2015, p. 309-312. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/711/482. Acesso em: 10 ago. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Portaria IBC n. 310, de 3 de abril de 2018. Altera o regimento interno do Instituto Benjamin Constant. Rio de Janeiro, RJ, n. 310, de 3 de abril de 2018. Disponível em: https://www.gov.br/ibc/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/portaria-n-310-de-3-de-abril-de-2018-dirio-oficial-da-unio-imprensa-nacional.pdf. Acesso em: 11 ago. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Instituto Benjamin Constant (IBC). Portaria IBC n. 6, de 28 de abril de 2021. Dispõe sobre a política de extensão do Instituto Benjamin Constant. Rio de Janeiro, RJ, nº 6, de 28 de abril de 2021. Disponível em: http://antigo.ibc.gov.br/images/conteudo/GABINETE/Documentos_institucionais/Regulamentos/PN_6.pdf. Acesso em: 11 ago. 2024.

CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de. Orientação e Mobilidade nas aulas de Educação Física: saberes de experiência (des)construídos no Instituto Benjamin Constant. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 39-52, 2022. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775. Acesso em: 11 ago. 2024.

CERQUEIRA, Matheus Santos. Projeto de musculação em um instituto federal de educação. Revista Ciência e Extensão, [S. l.], v. 12, n. 4, p. 58-70, 2016. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1326. Acesso em: 11 ago. 2024.

COSTA, Sebastião da Silva; CARVALHO, Rodrigo Gustavo da Silva; GOMES, Lara Elena. Efeito de um projeto de extensão de hidroginástica em capacidades físicas e em indicadores antropométricos. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 110-118, 2016. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/6102. Acesso em: 5 ago. 2024.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

LIMA, Solange Rodovalho; ALMEIDA, Maria Amélia. Iniciação à aprendizagem da natação e a coordenação corporal de uma criança deficiente visual: algumas contribuições. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 29, n. 2, p. 57-78, 2008. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/118. Acesso em: 19 ago. 2024.

LOPES, Carlos Eduardo Vaz; ALVES, Victor Hugo Cardoso; CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de. A audiodescrição como recurso pedagógico na Educação Física escolar junto a estudantes com deficiência visual. In: CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de (Org.). Educação Física escolar junto a estudantes com deficiência visual: pesquisas e práticas. Curitiba: Appris, 2021, p. 59-72.

LOPES, Carlos Eduardo Vaz et al. O jogo de xadrez no contexto escolar para alunos com deficiência visual: uma revisão sistemática. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 11, n. 12, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i12.34340.Acesso em: 11 ago. 2024.

MARMELEIRA, José Francisco Filipe et al. Barreiras para a prática de atividade física em pessoas com deficiência visual. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, [S. l.], v. 40, n. 2, p. 197-204, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/D595fhvkK4c45YxWppsHtbH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 ago. 2024.

MELLO, Marcia Noronha de. Surdocegueira na escola: reflexões para uma escola inclusiva. In: CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de; DELLA LÍBERA, Bianca; GOMES, Marcia de Oliveira (Orgs.). Para além do olhar: políticas e práticas na educação de pessoas com deficiência visual. Curitiba: Appris, 2019, p. 73-88.

PANCOTTO, Heloísa Pereira; TOME, Camila Akemi; ESTEVES, Andrea Maculano. Influência da prática de natação no sono e na qualidade de vida de pessoas com deficiência visual. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, [S. l.], v. 27, n. 2, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbme/a/CyLkmxkgMy99t8MyWC7MZ6b/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 ago. 2024.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. Revista Paradigma, Maracay do Aragua, Edición Cuadragésima Aniversario: 1980-2020, v. XLI, jun. 2020, p. 57-79, 2020. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/929. Acesso em: 10 out. 2021.

Published

2024-12-14

How to Cite

CARVALHO JUNIOR, A. F. P. DE. Body Culture of Movement and health promotion at school: extension designed for the inclusion and health of people with visual impairment. UFF & Sociedade, v. 4, n. 5, p. 1-10 e040512, 14 Dec. 2024.