Using music in workshops about Sex Education

identification of violences and protective devices

Authors

  • Giselle Corrêa da Silva Universidade Federal do Pará (UFPA) – Belém, PA, Brasil
  • Ana Lídia Lima da Silva Universidade Federal do Pará (UFPA) – Belém, PA, Brasil
  • Maria Lúcia Chaves Lima Universidade Federal do Pará (UFPA) – Belém, PA, Brasil

Keywords:

Workshops, Music, Sex education, Teenagers, Violence

Abstract

Sexuality is a prominent theme in adolescence, a period of emotional, physical, cognitive and sexual changes. However, sex education is usually restricted to reproductive aspects, ignoring other important aspects, such as the prevention of violence. In this context, the present study is an experience report of five workshops offered to classes from seventh to ninth grade of a public elementary school in the city of Belém (PA), during the first semester of 2024. The objective of the workshops was to discuss sexuality and facilitate the identification of violence in affective relationships through the analysis of song lyrics. The workshops lasted an average of 50 minutes and there were 61 students participated. After the reproduction of the songs, some questions were asked to guide the discussion made in small groups. The records of the activities were made in field diaries. The songs proved to be a valuable instrument in the construction of bonds, promoted the engagement of students with a strong sharing of experiences among peers. With the use of workshops were identified difficulties on what to do appropriately in situations of violence. In this way, the workshops resulted in the reception of victims of violence and psychoeducation. It is concluded that sex education workshops with the use of music present in the cultural context of the students can generate bonds between the participants and facilitate the management of sexuality and violence themes.

Author Biographies

Giselle Corrêa da Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA) – Belém, PA, Brasil

Graduanda em Psicologia pela UFPA.

Ana Lídia Lima da Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA) – Belém, PA, Brasil

Graduanda em Psicologia pela UFPA.

Maria Lúcia Chaves Lima, Universidade Federal do Pará (UFPA) – Belém, PA, Brasil

Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) – São Paulo, SP, Brasil.

References

ALMEIDA, Nicolas Ueves Lima et al. Educação Sexual na escola: Relato de experiência. Revista de Trabalhos Acadêmicos–Universo Belo Horizonte, v. 1, n. 5, 2021. Disponível em: http://www.revista.universo.edu.br/index.php?journal=3universobelohorizonte3&page=article&op=view&path%5B%5D=8775. Acesso em: 10 jun. 2024.

ALVAREZ, Carolina et al. La comunicación en extensión: lenguajes, afectos y prácticas en la Red de Orquestas Barriales de Córdoba. +E: Revista de extensión universitária, [S. l.], n. 17, p. 1-19, 2022. DOI: http://dx.doi.org/https://doi.org/10.14409/extension.2022.17.jul-dic.e0030. Acesso em: 29 ago. 2024.

ANDRADE, Alcilene Lopes de Amorim; RICARDO, Hemanuelly Teixeira; BRUNO, Jéssica Santos. Sexualidade na adolescência: Como escola e família têm lidado com este tema? Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 10, n. 1, 2023. DOI: https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.1552. Acesso em 2 jun. 2024.

BARBOSA, Luciana Uchôa et al. O silêncio da família e da escola frente ao desafio da sexualidade na adolescência. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 12, n. 2, p. 31-49, 2019. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2019.v12i2.a21625. Acesso em: 25 jun. 2024.

BARROS, Amailson Sandro de; MACHADO, Vitória Magalhães; SILVA, Edlaine Araujo da. Intervenção em grupo com meninas adolescentes vítimas de violência sexual: da situação-limite ao inédito-viável. Revista de Educação Popular, [S. l.], v. 20, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2021-54668. Acesso em: 10 jul. 2024.

BATES, Debbie; TORO, Paul. Developing measures to assess social support among homeless and poor people. Journal of Community Psychology, [S. l.], n. 27, p. 137-156, 1999. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6629(199903)27:2%3C137::AID-JCOP3%3E3.0.CO;2-B. Acesso em: 16 jul. 2024.

BRASIL. Lei n.º 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 16 jul. 2024.

BORGES, Jeane Lessinger; HEINE, Julia Assumpção; DELL'AGLIO, Débora Dalbosco. Variáveis pessoais e contextuais preditoras de perpetração de violência no namoro na adolescência. Acta Colombiana de Psicología, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 460-470, 2020. DOI: https://doi.org/10.14718/acp.2020.23.2.16. Acesso em: 11 jul. 2024.

CAMPOS, Isabela do Couto; MIRANDA, Jean Carlos. Educação Sexual nas escolas: uma necessidade urgente. Boletim de Conjuntura (BOCA), [S. l.], v. 12, n.34, p. 108-126. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.7151234. Acesso em: 8 jul. 2024.

CASTRO, Marília da Cunha e; SILVA, Maria Aparecida da. O comportamento dos adolescentes frente ao risco de contaminação com HIV/AIDS. Estudos,

Goiânia, v. 40, n. 4, p. 395-418, out./dez. 2013. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/estudos/article/download/3049/1850/9052. Acesso em: 21 out. 2024.

CFP. CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Código de ética profissional do psicólogo. 2005. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/codigo_etica.pdf. Acesso em: 13 jul. 2024.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía.; COELHO, Mauro Cezar. Música, raça e preconceito no ensino fundamental: notas iniciais sobre hierarquia da cor entre adolescentes. Afro-Ásia, [S. l.], n. 48, p. 311333, jul. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/afro/a/hm5Mm6b7bXDP54mcDrMQLqS/. Acesso em: 7 out. 2024.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET DO BRASIL. Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil 2023 [livro eletrônico]. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo, 1. ed, 2024. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-da-internet-por-criancas-e-adolescentes-no-brasil-tic-kids-online-brasil-2023/. Acesso em: 25 out. 2024.

COSTA, M. C. O.; BIGRAS, M. Mecanismos pessoais e coletivos de proteção e promoção da qualidade de vida para a infância e adolescência. Ciência & Saúde Coletiva, ]S. l.], n. 12, p. 1101-1109, 2007. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csc/2007.v12n5/1101-1109/pt. Acesso em: 30 ago. 2024.

COSTENARO, Regina Gema Santini et al. Educação Sexual com adolescentes: Promovendo saúde e socializando boas práticas sociais e familiares. Revista Brasileira de Desenvolvimento, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 100544-100560, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n12-519. Acesso em: 13 jul. 2024.

DAMASCENO, Daniele Pelaes; BRITO, Angela do Céu Ubaiara. Educar é prevenir: Práticas de ensino para prevenção primária da violência sexual na infância. Revista Ensino de Ciências e Humanidades - Cidadania, Diversidade e Bem-Estar - RECH, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 125-142, 2024.

FINGER, Denise et al. Atuação da música no desenvolvimento saudável de crianças e adolescentes. Revista Ciência em Extensão, v. 12, n. 2, p. 106-115, 2016. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1316. Acesso em: 15 jul. 2024.

INOUE, Silvia Regina Viodres; RISTUM, Marilena. Violência sexual: caracterização e análise de casos revelados na escola. Estudos De Psicologia, Campinas, v. 25, n. 1, p. 11-21, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2008000100002. Acesso em: 28 jun. 2024.

MENEGHEL, Stela Nazareth; DANILEVICZ, Vatsi Meneghel; FONSECA, Eviriene de Souza. Oficina de bonecxs sexuadxs – Um relato de experiência. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, [S. l.], v. 23, e170892, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/Interface.170892. Acesso em: 13 jul. 2024.

MORAES, Bruna Rabello; WEINMANN, Amadeu de Oliveira. Notas sobre a história da adolescência. Estilos da Clínica: Revista sobre a Infância com Problemas, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 280-296, 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i2. Acesso em: 10 jul. 2024.

MOREIRA, Maria Ignez Costa; SOUSA, Sônia Margarida Gomes. Violência intrafamiliar contra crianças e adolescentes: do espaço privado à cena pública. O Social em Questão, [S. l.], n. 28, p. 13-25, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552256742002. Acesso em: 13 jul. 2024.

O GLOBO. Música de Pabllo Vittar viraliza em países da América Latina após coreografia de peruana: entenda. O Globo, 17 jul. 2024. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/noticia/2024/07/17/musica-de-pabllo-vittar-viraliza-em-paises-da-america-latina-apos-coreografia-de-peruana-entenda.ghtml. Acesso em: 7 out. 2024.

PATIAS, Naiana Dapieve; VON HOHENDORFF, Jean. Critérios de qualidade para artigos de pesquisa qualitativa. Psicologia em Estudo, v. 24, e43536, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v24i0.43536. Acesso em: 12 jul. 2024.

PINTO, Francimar dos Santos; CHRISTO NETO, Manoel de . Os efeitos terapêuticos de um grupo de reflexão com discentes. In: COSTA, Elson Ferreira (org.). Psicologia em Foco: Temas Contemporâneos. Guarujá: Editora Científica, 2020, p. 189-196. DOI: 10.37885/200801060. Disponível em: https://downloads.editoracientifica.org/books/978-65-87196-30-5.pdf. Acesso em: 21 out. 2024.

REQUENA, Salvador Oriola; CARNICER, Josep Gustems. Música y adolescencia: usos, funciones y consideraciones educativas. UT. Revista de Ciències de l’Educació, [S. l.], n. 2, p. 28-45, 2015. Disponível em: http://revistes.publicacionsurv.cat/index.php/ute. Acesso em: 3 out. 2024.

RIBEIRO, Lucilene do Nascimento. Tecnobrega: os contrastes de uma identidade cultural para o jovem periférico. 2019. 45f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2099. Acesso em: 7 out. 2024.

RODRIGUES, Rafaela Maria; MELLO, Roseli Rodrigues de. Escolas no combate à violência sexual contra crianças e adolescentes: análise bibliográfica de ações preventivas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 123, p. e0244004, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362024003204004. Acesso em: 7 out. 2024.

SANTOS, Benedito Rodrigues dos. Guia de referência: construindo uma cultura de prevenção à violência sexual. São Paulo: Childhood - Instituto WCF-Brasil, Prefeitura da Cidade de São Paulo/Secretaria de Educação, 2009. Disponível em: https://www.childhood.org.br/app/uploads/2022/12/guia-de-referencia-redes-de-protecao-na-educacao-construindo-uma-cultura-escolar-de-prevencao-a-violencia-sexual-atualizado-2016.pdf. Acesso em: 21 out. 2024.

SERRÃO, Karina; BARBOSA, Ana Karolina. Tradição e representação do brega paraense: a recepção midiática na construção identitária de jovens amazônidas. Puçá: Revista de Comunicação e Cultura na Amazônia, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 72-88, 2023. Disponível em: https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/puca/article/view/2875. Acesso em: 7 out. 2024.

SILVA, Claudionor Renato da. Oficina em Educação Sexual (ofSex): Aspectos teórico-metodológicos e uma definição. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 213-233, 2020. DOI: https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201940dasilva12. Acesso em: 13 jul. 2024.

SILVA, Ediane; YARED, Yalin Brizola. Binsex: uma proposta de bingo como recurso didático em abordagem crítica da Educação Sexual. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, [S. l.], v. 14, n. esp.2, p. 1580-1600. 2019. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12617. Acesso em: 1º jul. 2024.

SILVA, Fernanda de Souza et al. Educação Sexual de jovens no contexto escolar. Anais do I Encontro de Discentes Pesquisadores e Extensionistas, v. 1, n.1, e202214, 2022. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/edpe/article/view/15465. Acesso em: 13 jul. 2024.

SOARES, Mayara Ruth Nishiyama et al.A violência bate em mim primeiro: oficinas nas escolas públicas de Fortaleza. Psicologia Argumento, [S. l.], v. 41, n. 112, 2023. DOI: 10.7213/psicolargum.41.112.AO11. Acesso em: 7 out. 2024.

SOUZA, Vânia de et al. The game as strategy for approach to sexuality with adolescents: theoretical-methodological reflections. Revista Brasileira de Enfermagem, [S. l.], v. 70, n. 2, p. 376-383, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0043. Acesso em: 10 jun. 2024.

TINZMAN, M. B. et al. What is the collaborative classroom. North Central Regional Educational Laboratory, 1990. Disponível em: http://onlineacademy.org/modules/a402/support/xpages/a402b0_20400.html. Acesso em: 12 jul. 2024.

VON HOHENDORFF, Jean; PATIAS, Naiana Dapieve. Violência sexual contra crianças e adolescentes: identificação, consequências e indicações de manejo. Barbarói, [S. l.], n. 49, p. 239, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.17058/barbaroi.v0i49.9474. Acesso: 30 ago. 2024.

ZDEBSKYI, Janaina de Fátima; MÁXIMO, Carlos Eduardo; PEREIRA, Ulysses Thiago Batista. Relações sociais e redes de apoio na adolescência: Experiências mediadas pela música. Barbarói, [S. l.], n. 58, p. 8-29, 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/fr/biblio-1150659. Acesso em: 28 jun. 2024.

Published

2024-11-27

How to Cite

SILVA, G. C. DA; SILVA, A. L. L. DA; LIMA, M. L. C. Using music in workshops about Sex Education: identification of violences and protective devices. UFF & Sociedade, v. 4, n. 5, p. 1-14 e040510, 27 Nov. 2024.