IFF Itaperuna in action
disseminating scientific knowledge through social media
Keywords:
Science and technology, Scientific education, Scientific literacy, Regional developmentAbstract
Scientific dissemination in the Northwest of Rio de Janeiro is essential to strengthen the recognition of IFFluminense in Itaperuna, the only technological and higher education institution in the region. Facing local visibility challenges, this study used Instagram to bring scientific communication closer to the general public. The methodology included identifying topics of interest to the community, reviewing academic and journalistic sources, and producing accessible posts. Created in April 2024, the @Iffnasredes profile reached 12.7 thousand accounts and generated 1,068 interactions by January 2025, contributing to an increase in enrollment in the institution's selection processes. In addition to sharing information about the campus, the initiative expanded the reach of research, teaching, and extension projects by using videos to connect scientific advancements with institutional actions. The success of this initiative reinforces the importance of digital platforms in institutional communication and in fostering a more informed and engaged society.
References
AMARAL, Fernanda Vasconcelos; JULIANI, Jordan Paulesky. Diálogo entre comunicação e divulgação científica: reflexões para o desenvolvimento de habilidades em competência crítica da informação. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 34, n. 1, p. 06-18, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.14295/biblos.v34i1.11284. Acesso em: 7 fev. 2025.
ANDRADE, Rodrigo de Oliviera. Resistência à ciência. Revista Pesquisa Fapesp, São Paulo, v. 284, p. 17-21, out. 2019. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/resistencia-a-ciencia/. Acesso em: 7 fev. 2025.
BARROS, Marcelo Vinícius Miranda. Universidade brasileira sob ataque contínuo preocupa entidades internacionais. Le Monde Diplomatique Brasil, 22 jun. 2022. Disponível em: https://diplomatique.org.br/universidade-brasileira-sob-ataque-continuo-preocupa-entidades-internacionais/. Acesso em: 7 fev. 2025.
ESCOBAR, Herton. ‘A hostile environment.' Brazilian scientists face rising attacks from Bolsonaro's regime. Science, 7 abr. 2021. Disponível em: https://www.science.org/content/article/hostile-environment-brazilian-scientists-face-rising-attacks-bolsonaro-s-regime. Acesso em: 7 fev. 2025.
HWONG, Yi Ling et al. What makes you tick? The psychology of social media engagement in space science communication. Computers in Human Behavior, [S. l.], v. 68, p. 480–492, mar. 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.068. Acesso em: 12 mai. 2025.
GALVÃO-CASTRO, Bernardo; CORDEIRO, Renato Sérgio Balão; GOLDENBERG, Samuel. Brazilian science under continuous attack. The Lancet, [S. l.], v. 399, n. 10319, p. 23-24, jan. 2022. Disponível em: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02727-6/fulltext. Acesso em 07 fev. 2025.
LEE, Nicole M.; VANDYKE, Matthew S. Set It and Forget It: The One-Way Use of Social Media by Government Agencies Communicating Science. Science Communication, [S. l.], v. 37, n. 4, p. 533–541, 27 maio 2015. DOI: https://doi.org/10.1177/1075547015588600. Acesso em: 12 mai. 2025.
MEDEIROS, Carolina. Mariluce Moura: ‘Redes sociais são fundamentais na disseminação de informação, formatos e experimentação’. Com ciência - revista eletrônica de jornalismo científico, 10 abr. 2018. Disponível em: https://www.comciencia.br/mariluce-moura/. Acesso em: 7 fev. 2025.
OLIVEIRA, Edilene Mafra de; ARAÚJO Rômulo Assunção. Rádio com Ciência: divulgação da ciência por meio da linguagem radiofônica. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORTE, 10, 2010, Rio Branco. Anais [...] São Paulo: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2010. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/regionais/norte2010/resumos/r22-0292-1.pdf. Acesso em: 12 mai. 2025.
RODRIGUES, Paulla Vieira; AMORIM NETO, Dionisio Pedro. Divulgação científica por meio do Instagram: uma ação extensionista desenvolvida no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 151-162, jul.-dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/REE-v21n22022-66309. Acesso em: 7 fev. 2025.
SANTAELLA, Lucia. As ambivalências da divulgação científica na era digital. Boletim Gepem, [S. l.], n. 75, p. 7 – 17, jul./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.4322/gepem.2019.015. Acesso em: 7 fev. 2025.
SANTOS, Aline Joana Rolina Wohlmuth Alves dos et al. As redes sociais aliadas à extensão universitária e sua contribuição na qualificação educacional. Expressa Extensão, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 47-62, 29 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.15210/ee.v27i1.21738. Acesso em: 20 abr. 2025.








