ANAPHORIC ENCAPSULATION AND PRESUPPOSITION: PERSUASIVE AND STEREOTYPICAL USES OF A COHESIVE STRATEGY

Authors

  • Filippo Pecorari Universidade de Pavia

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2014n49a16

Keywords:

anaphora, presupposition, higher-order entities.

Abstract

This paper focuses on the presuppositional values of anaphoric encapsulation. We highlight that presupposition is a basic feature of argumentative and persuasive uses of this cohesive strategy, but may also apply to stereotypical instances, where evaluation does not coincide with persuasion. Finally, we analyse examples where a higher-order definite noun phrase does not presuppose the existence of a discourse referent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Filippo Pecorari, Universidade de Pavia

    Doutorando na Universidade de Pavia (Itália). Sua tese, sob orientação do Prof. Dr. Michele Prandi (Universidade de Genova), trata de aspectos semânticos e textuais da anáfora de ordem superior em textos italianos escritos, especialmente do discurso jornalístico. Em 2013, visitou durante sua pesquisa a Universidade de Basileia (Suíça), onde aprimorou seus estudos em Linguística Textual, sob supervisão da Profa. Dra. Angela Ferrari. Seus interesses de pesquisa enfocam principalmente Linguística Textual (particularmente o fenômeno da coesão), linguística italiana e linguagem jornalística.

Downloads

Published

2014-12-30

How to Cite

ANAPHORIC ENCAPSULATION AND PRESUPPOSITION: PERSUASIVE AND STEREOTYPICAL USES OF A COHESIVE STRATEGY. Caderno de Letras da UFF, Brasil, v. 24, n. 49, 2014. DOI: 10.22409/cadletrasuff.2014n49a16. Disponível em: https://periodicos.uff.br/cadernosdeletras/article/view/43523. Acesso em: 5 dec. 2025.