COVERS AND BACK COVERS OF PICTUREBOOKS: PRIVILEGED SPACES OF DISCURSIVE STRATEGIES
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a119Keywords:
editorials paratexts, discursive strategies, literary reader formation.Abstract
This work aims to investigate, based on Semiolinguistics theory of Discourse Analysis, covers and back covers of picturebooks – relevant editorial paratexts for the formation of the literary reader – seeking out in more detail diversified discursive strategies in the back covers.
Downloads
References
______. Identidade social e identidade discursiva: fundamento da competência situacional. In: PIETROLUONGO, Márcia (org.). O trabalho da tradução. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009, p. 309-326.
______; MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de Análise do Discurso. Tradução Fabiana Komesu. São Paulo: Contexto, 2008.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. Tradução Angela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2006.
______. Visadas discursivas, gêneros situacionais e construção textual. In: MACHADO, I. L.; MELLO, R. (orgs.). Gêneros: reflexões em análise do discurso. Belo Horizonte: NAD/FALE/UFMG, 2004, p. 13-41.
COLOMER, Teresa. A formação do leitor literário: narrativa infantil e juvenil atual. Tradução Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2003.
GENETTE, Gérard. Paratextos Editoriais. Tradução Álvaro Faleiros. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2009.
GOMEZ-PALACIO, Bryony; VIT, Armin. A referência no design gráfico: um guia visual para a linguagem, aplicações e história do design gráfico. Tradução Marcelo Alves. São Paulo: Blucher, 2011.
LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. Tradução Dorothée de Bruchard. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
MARTINS FILHO, Plínio; ROLLEMBERG, Marcello. Edusp: um projeto editorial. 2. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
MORAES, Odilon de. O projeto gráfico do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de. (Org.). O que é qualidade em literatura infantil e juvenil?: com a palavra, o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008.
NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. Tradução Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
PAULIUKONIS, Maria Aparecida Lino. Texto e contexto. In: VIEIRA, Silvia Rodrigues; BRANDÃO, Silvia Figueiredo. Ensino de gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2007, p. 239-258.
POWERS, Alan. Era uma vez uma capa. Tradução Otacílio Nunes. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
RAMOS, Ana Margarida. Literatura para a infância e ilustração: leituras em diálogo. Porto: Tropelias & Companhia, 2010.
RIBEIRO, Milton. Planejamento visual gráfico. Brasília: Linha Gráfica Editora. 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).