READING VERBAL-VISUAL TEXTS: THE CONSTRUCTION OF DESCRIPTIVE AND NARRATIVE PROCEDURES IN COMICS

Authors

  • Glayci Kelli Reis da Silva Xavier Colégio Pedro II / UFF / LeiFEn

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a147

Keywords:

comics, verbal visuality, semiolinguistics.

Abstract

This paper aims to study the reading of comics, checking how the narrative and descriptive procedures are constructed through the verbal-visual interface. The research was based on the Semiolinguistics Theory of Discourse Analysis by Patrick Charaudeau (1992; 2009a). As corpus of analysis, Turma do Xaxado comic strips were used, by Antonio Cedraz.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Glayci Kelli Reis da Silva Xavier, Colégio Pedro II / UFF / LeiFEn

Glayci Xavier é doutoranda em Estudos de Linguagem na Universidade Federal Fluminense (UFF), na linha de pesquisa “Teorias do texto, do discurso e da interação”. Possui mestrado em Estudos de Linguagem pela mesma universidade; especialização em Linguística aplicada ao ensino; e graduação em Letras Português/Inglês também pela UFF. Atualmente, é professora de Língua Portuguesa e Literatura no Colégio Pedro II/RJ e membro do grupo de pesquisa LeiFEn – Leitura, Fruição e Ensino, da UFF. Desenvolve pesquisas na área da Análise Semiolinguística do Discurso.

References

BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Trad. Lea Novaes. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 1990.
CAGNIN, Antonio Luiz. Os quadrinhos: linguagem e semiótica: um estudo abrangente da arte sequencial. 1 ed. São Paulo : Criativo, 2014.
CHARAUDEAU, Patrick. Grammaire du sens et de l’expression. Paris, Hachette, 1992.
______. Discurso das Mídias. 1ª ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2007.
______. Linguagem e discurso: modos de organização. 1ª ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2009a.
______. Identidade social e identidade discursiva, o fundamento da competência comunicacional. In: PIETROLUONGO, Márcia. (org.) O trabalho da tradução. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009b. p. 309-326.
EISNER, Will. Quadrinhos e Arte Sequencial. 3ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
______. Narrativas Gráficas. São Paulo: Devir, 2005.
FERES, Beatriz dos Santos. A qualificação implícita no livro ilustrado ‘A princesa desejosa”. In: Signum: Estud. Ling., Londrina, n. 15/3 (esp), p. 129-147, dez. 2012.
KRESS, Gunther. Multimodality: challenges to thinking about language. Tesol Quarterly, [s.l.], v. 34, n.2, p. 337-340. Summer 2000.
LINS, M. P. P. O tópico discursivo em textos de quadrinhos. Vitória: EDUFES, 2008.
MCCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.
MEC. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília, 1997.
MELLO, Renato de. Teatro, gênero e Análise do Discurso. In: MACHADO, I. L; MELLO, R. (org.). Gêneros: reflexões em Análise do Discurso. Belo Horizonte: NAD/FALE/UFMG, 2004. p. 87-106.
MENDONÇA, Maria R. de Souza. Um gênero quadro a quadro: a história em quadrinhos. In: DIONÍSIO, Â. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. Gêneros textuais & Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002, p. 194-207.
O’NEILL, D. Guia Oficial DC Comics: Roteiros. São Paulo: Opera Graphica, 2005.
PATATI, C.; BRAGA, F. Almanaque dos quadrinhos: 100 anos de uma mídia popular. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.
RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.
SANTAELLA, L; NÖTH, Winfried. Imagem: Cognição, Semiótica, Mídia. 1 ed. São Paulo: Iluminuras, 2005.

Published

2016-07-09

How to Cite

XAVIER, G. K. R. DA S. READING VERBAL-VISUAL TEXTS: THE CONSTRUCTION OF DESCRIPTIVE AND NARRATIVE PROCEDURES IN COMICS. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 52, 9 Jul. 2016.