DEAFNESS, RETELLING AND READER FOMATION
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a150Keywords:
Reader formation, deaf, strategies.Abstract
Research on formation of readers has raised some discussions and change of atitudes, to the development of full readers. But, the methodologies that strive for proficiency of Deaf readers there are scarse. We intend to discuss in this article the formation of a reader Deaf through from an interventional research, with cognitive approach. The reader formation of Deaf will be possible with appropriate method to their peculiarities.
Downloads
References
BOTELHO, Paula. Linguagem e Letramento na educação dos surdos: ideologias e práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. p. 158.
GOTLIB, N. B. Teoria do conto. 11 ed. São Paulo: Ática, 2006. p. 95.
ECO, U. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994. p. 158.
ISER, W. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. 2 v. São Paulo: Editora 34, 1999. p. 198.
LODI, Ana Claudia B.; HARRISON, Kathryn Marie P.; CAMPOS, Sandra Regina L. Letramento e surdez: um olhar sobre as particularidades dentro do contexto educacional. In: LODI, Ana Claudia B.; HARRISON, Kathryn Marie P.; CAMPOS, Sandra Regina L.; TESKE, Ottmar. (orgs.). Letramento e minorias. Porto Alegre: Mediação, 2013. p. 160.
KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura: teoria e prática. São Paulo: Pontes Editores, 2012. p. 155.
KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2012. p. 216.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. p. 127.
SMITH, Frank. Compreender a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989. p. 423.
SKLIAR, Carlos. Experiências com a palavras: notas sobre a linguagem e diferença. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012. p. 184.
SOUZA, José Marcos Rosendo. Entre palavras e sinais: letramento literário, surdez e
inclusão. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015. p. 224.
TODOROV, Tzvetan. Poétique de la prose. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 341.
TRAVAGLIA, Luís Carlos. Gramática e interação, uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 2006. p. 248.
VIEIRA, André Guirland. Do conceito de estrutura narrativa à crítica. Psicologia: reflexão e crítica, 2001, 14, p. 599-608.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).