“PERCY JACKSON AND THE OLYMPIANS’: MYTH, LITERATURE AND EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a153Keywords:
myths, Percy Jackson and the Olympians, young adult education.Abstract
Myths are primordial ancient stories and they always transform people’s lives, but they have even a stronger effect in children and teenagers. This essay main objective is to establish analogies between the myth of Perseus and two of its updated versions: the young adult novel Percy Jackson and the Olympians by Rick Riordan and its homonym film version, using the theoretical concepts from Eliade, Campbell and Meletínski.
Downloads
References
BRANDÃO, J. S. Mitologia grega: volume 2. Petrópolis: Vozes, 1997.
CANDIDO, A. ‘A literatura e a formação homem”. In: Textos de intervenção. Seleção apresentações e notas de Vinicius Dantas. São Paulo: Duas cidades Ed.34, 2002. p. 81-90.
CAMPBELL, J. O poder do mito. São Paulo: Palas Athena, 1994.
CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo: Cultrix, 1997.
COELHO, Nelly Novaes. O conto de fadas: símbolos, mitos, arquétipos. Paulinas: São Paulo, 2009.
DIEL, P. O simbolismo na mitologia grega. São Paulo: Attar, 1991.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
ELIADE, M. Tratado de história das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
HOUSTON, Nancy. A espécie fabuladora: um breve estudo sobre a humanidade. Porto Alegre: L&PM, 2010.
MELETÍNSKI, E. M. Os arquétipos literários. São Paulo: Ateliê Editorial, 1998.
PERCY JACKSON & THE OLYMPIANS: The lightning thief. Direção: Chris Columbus
Roteiro: Craig Titley, 2010. DVD (119 min).
RIORDAN, R. Percy Jackson e o ladrão de raios. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2005.
TEIXEIRA, E. F. B. A educação do homem segundo Platão. São Paulo: Paulus, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).