A DIALOGIC PROPOSAL TO LITERARY LITERACY
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a154Keywords:
Bakhtin’s Circle, literary literacy, linguistic abilities.Abstract
Based on Bakhtin’s Circle’ studies, we reflect about a proposal of literary literacy on which teachers can teach abilities on orality, writing, reading and linguistic aspects reflection to their students in an integrated way. Therefore, our proposal of literary literacy is combined with the pragmatic discourse genres literacy, such as news found in digital sphere.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Os gêneros do discurso. In: ______. Estética da criação verbal. Tradução direta do russo de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, [1952-1953] 2011. p. 261-306.
CHKLOVSKI, Viktor. A arte como procedimento. In: TOLEDO, Dionísio de Oliveira. (Org.). Teoria da Literatura: formalistas russos. 2. ed. Porto Alegre: [1917] 1976. cap. 1, p. 39-56.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 27. ed. São Paulo: Cortez, 1992.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática, 2010.
MEDVIÉDEV, Pável Nikoláievitch. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, [1928] 2012.
PINHEIRO, Hélder. Reflexões sobre o livro didático de literatura. In: BUNZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia. Português no ensino médio e formação do professor. 3. ed. São Paulo: Parábola, 2009. cap. 6, p. 103-116.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 8. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.
VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 13. ed. São Paulo: Hucitec, [1929] 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).