ITINERARY MACHADO DE ASSIS: A READER TRAINING A PROPOSAL FOR LITERARY LITERACY APPLICATION

Authors

  • Marcela Verônica da Silva Universidade Estadual Paulista - UNESP
  • Rita de Cássia Lamino de Araújo Universidade Estadual do Norte do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a163

Keywords:

Machado de Assis, reader, literary literacy.

Abstract

Corroborating the fact that the literary literacy is a social practice and as such constitute in school responsibility, this article aims to present a pedagogical proposal that allows the teacher to apply a pilgrimage to the seizure of Machado de Assis’s work by students the Elementary School. This route corresponds to the stages of motivation, introduction, reading, interpretation and expansion listed by Cosson (2006).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Verônica da Silva, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Doutora pela Universidade Estadual Paulista e docente da Universidade Estadual Paulista

Rita de Cássia Lamino de Araújo, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Doutora pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), docente da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP).

References

ANTUNES. Benedito. O Ensino da Literatura Hoje. In: Fronteiraz: Revista Digital do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária. PUC-SP, nº 14, jul. 2015. p. 3- 17. Disponível em < http://revistas.pucsp.br/fronteiraz> Acesso em 15 ago. 2015.
ARAÚJO, Rita de Cássia Lamino de; SILVA, Marcela Verônica. A Estética da Recepção e sua aplicabilidade pelo Método Recepcional: uma apresentação de Machado de Assis. In: Fronteiraz: Revista Digital do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária. PUC-SP, nº 14, jul. 2015. P. 18-19. Disponível em < http://revistas.pucsp.br/fronteiraz> Acesso em 15 ago. 2015.
ASSIS, Machado de. Obra Completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.
ASSIS, Machado de. O Cruzeiro. In:_____. Obras completas. Rio de Janeiro: W. M. Jackson Inc,1950, vol. 23.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. Trad. J. Guinsburg. 4ªed. São Paulo: Perspectiva, 1996.
BOBERG, Hiudéa Tempesta Rodrigues; STOPA, Rafaela. Leitura Literária na sala de aula: propostas de aplicação. Curitiba: CRV, 2012.
CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. Trad. Nilson Molin. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
CANDIDO, Antonio. Literatura e Formação do Homem. In: _____ Textos de Intervenção. São Paulo: Duas Cidades, 2002.
______. O Direito à literatura. In: Vários Escritos. 3 ed. Rev. e ampl. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
CRESTANI, Jaison Luís. O narrador sob suspeita: uma leitura do conto ‘Missa do Galo” de Machado de Assis. In: Anais do X Congresso Internacional da ABRALIC. Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: < http://www.idelberavelar.com/abralic/txt_14.pdf. > Acesso em 15 ago. 2015.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
FACIOLI, Valentin. Um Defunto Estrambólico: análise e interpretação das Memórias póstumas de Brás Cubas. São Paulo: Nankin, 2002.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. São Paulo: Ed. 34, 1996-1999. 2 v.
LEITE, Lígia Chiappini Moraes. Invasão da catedral: literatura e ensino em debate. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1983.
PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: RÖSING, Tânia M. K.; ZILBERNAM, Regina (Orgs.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.
SCLIAR, Moacyr. O Menino e o Bruxo. São Paulo: Ática, 2007.
TODOROV, Tzvetan. A Literatura em Perigo. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.
TV ESCOLA. Mestres da literatura: Machado de Assis – um mestre na periferia do capitalismo. Direção Antonio Augusto Silva. Disponível em < https://www.youtube.com/watch?v=kVd1zMdGhxo> Acesso em 30 set. 2015.
WORDSWORTH, William. Poesia selecionada. Trad. Paulo Vizioli. São Paulo: Mandacaru, 1988.

Published

2016-07-09

How to Cite

DA SILVA, M. V.; LAMINO DE ARAÚJO, R. DE C. ITINERARY MACHADO DE ASSIS: A READER TRAINING A PROPOSAL FOR LITERARY LITERACY APPLICATION. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 52, 9 Jul. 2016.