LITERATY READING IN CYCLE 1 OF BASIC EDUCATION: THE TEXTBOOK AS TRIGGERING ELEMENT FOR WEAK READERS

Authors

  • Sheila Oliveira Lima Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a167

Keywords:

reading, literature, textbooks.

Abstract

The policy for the reader’s formation in Brazil accounts, among others, the distribution of textbooks in mother tongue for public schools across the country. Such materials have reading methodological approaches ineffective for the reader’s formation in its early stages, as shown by study carried out between 2013 and 2015 with the first two volumes of ten didactic collections of Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sheila Oliveira Lima, Universidade Estadual de Londrina

Graduada e Licenciada em Letras (Português e Russo), mestre em Teoria Literária e Literatura Comparada e doutora em Linguagem e Educação, tendo obtido todos os títulos na Univeresidade de São Paulo.

Professora do curso de Licenciatura em Letras Vernáculas e Clássicas da Universidade Estadual de Londrina.–

Membro do corpo docente do Mestrado Profissional em Letras da UEL e do Programa de Pós-graduação em Estudos da Lingaugem na mesma universidade.

Realiza pesquisa sobre leitura e seu ensino, bem como sobre as implicações subjetivas do fenômeno.–

References

BETTELHEIM, B e ZELAN, K. Aprender a leer. Barcelona: Crítica, 2009.
BRASIL. Guia de livros didáticos : PNLD 2013: letramento e alfabetização e língua portuguesa. – Brasília : Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012.

CÂNDIDO, Antonio. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
COLOMER, Tersa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Per e João Editores, 2015.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1999.
MARCUSCHI, Luís Antônio. Exercícios de compreensão ou de copiação nos manuais de ensino de língua. Em aberto, ano 16, n.69, Brasília. p. 64-82.jan/mar. 1996,
ORTEGA Y GASSET, José. El Quijote en la escuela. Revista da Faculdade de
Educação. v.19, n.1, p.11-38, São Paulo, jan/jun.1993.
PINHEIRO, José Helder. Abordagem do poema: roteiro de um desencontro In: DIONÍSIO, Ângela Paiva e BEZERRA, Maria Auxiliadora. O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005, p. 62-74.

Published

2016-07-09

How to Cite

OLIVEIRA LIMA, S. LITERATY READING IN CYCLE 1 OF BASIC EDUCATION: THE TEXTBOOK AS TRIGGERING ELEMENT FOR WEAK READERS. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 52, 9 Jul. 2016.