New technologies, media and reading practices of canonical literature in the school

Authors

  • Pedro Henrique Pereira Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n53a169

Keywords:

Reading practice, media, new technologies.

Abstract

This article investigates new technologies, media and their presence in literature classes. The study will explo­re the use of hypertext and multimodalities in order to achieve more significant reading practices, promoting critical readers and actors. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Henrique Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestrando em Inglês – Estudos Linguísticos e Literários pela Uni­versidade Federal de Santa Catarina (UFSC), é graduado e licenciado em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Inglesa pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Desenvolve pesquisa em Análise Crítica do Discurso.

References

BARBOSA, João Alexandre. ‘Literatura nunca é apenas literatura”. Série Ideias. n. 17. São Paulo: FDE, 1994. p. 21-26.
BARTHES, Roland. Aula (trad. Leyla Perrone-Moisés). São Paulo : Cultrix, 2013
COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? (trad. Laura Taddei Brandini). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2012
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.
___________. As Tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Ed. 34, 1993.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Área de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica/MEC, 1999
Tecnologia na Educação. Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.br/blogs/tecnologia-educacao> Acesso em: 29 out. 2014.
OSAKABE, Haquira. ‘Poesia e indiferença”. In: Leituras Literárias: discursos transitivos. PAIVA, A.; MARTINS, A.; PAULINO, G.; VERSIANI, Z. (orgs.). Belo Horizonte: Ceale/ Autêntica, 2008. p. 37-54
PERRONE-MOISÉS, Leyla. ‘Literatura para todos”. In: Literatura e Sociedade. n. 9. São Paulo: DTLCC – USP, 2006. p. 16-29
_______________________. ‘Consideração intempestiva sobre o ensino de literatura”. In: Inútil Poesia e outros ensaios breves. São Paulo: Cia. das Letras, 2000. p. 345-351
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
ROJO, Roxane. & MOURA, Eduardo. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SETTON, Maria da Graça. Mídia e educação. São Paulo: Ed. Contexto, 2010.
WINNER, Langdon. Artefatos têm Política? (tradução Fernando Manso). ‘Do artifacts have politics?” In. The Whale and the Reactor: a search for limits in an Age of High Technology. Chicago: The University of Chicago Press, p.19-39. <http://pimentalab.milharal.org/files/2013/11/Langdon-Winner-Artefatos-tem-Politica.pdf>

Published

2017-01-15

How to Cite

PEREIRA, P. H. New technologies, media and reading practices of canonical literature in the school. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 53, 15 Jan. 2017.