NOTES ON A BRAZILIAN LITERATURE COURSE FOR FOREIGNERS IN BRAZIL

Authors

  • Ana Amalia Alves da Silva Mestre pela King's College de Londres.

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a187

Keywords:

education, Brazilian literature, Brazilian Portuguese as a foreign language.

Abstract

In this article are some reflections on the creation of the course on Brazilian Literature for Foreigners and the conduction of the classes as a freelance teacher in a languages school in São Paulo from May to June 2015. This is a case study and an attempt to contribute to the newly established field of research on teaching Brazilian Literature for speakers of other languages in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Amalia Alves da Silva, Mestre pela King's College de Londres.

Mestre em Spanish Portuguese and Latin American Studies pela King’s College London, pós-graduada em Arte, Crítica e Curadoria pela PUC-SP, graduada em Letras Português e Inglês pela PUC-SP e em Ciências Sociais com ênfase em Antropologia, pela Universidade Federal de São Carlos.

References

ACÍZELO DE SOUZA, Roberto. Teoria da Literatura. São Paulo: Ática, 2007.

BLOOM, Harold. Como e por que ler. Trad. José Roberto O’Shea. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

DIAS, André. "A crise da leitura e a formação do leitor: impasses e perspectivas", in Dias, A. et all. Leitura e formação do leitor: cinco estudos e um relato de experiência. Rio de Janeiro: Editora 7Letras. [no prelo].

FORNARI, Melissa Kuhn. O texto literário na aula de língua estrangeira: um olhar, uma possibilidade, uma experiência. Trabalho de conclusão de Licenciatura em Letras sob a orientação da Profa. Dra. Margarete Schlatter. Porto Alegre: UFRGS, 2006.

LOYOLA, Juliana. ‘Literatura, ensino e a formação do leitor: a experiência da alteridade” Entrevista audiovisual. Partes 1 – Literatura e ensino e a experiência da alteridade e 3 – Literatura, ensino e o leitor real. Fronteira n.14 2015. Disponível em http://revistas.pucsp.br/index.php/fronteiraz/issue/view/1358

MONTEIRO (Org.). A primeira aula: trânsitos da literatura brasileira no estrangeiro [recurso
eletrônico]. São Paulo: Itaú Cultural, 2014.

SELLAN, Aparecida Regina Borges. Textos de literatura: inserção e abordagem em livros didáticos de PBLE. Pesquisa de Pós-Doutorado sob supervisão da Profa. Dra. Norimar Pasini Mesquita Judice. Niterói: UFF, 2014.

TAKAHASHI, Neide Tomiko. Textos literários no ensino de português-língua estrangeira (PLE) no Brasil. Dissertação de Mestrado sob orientação do Prof. Dr. Reginaldo Pinto de Carvalho. São Paulo: USP, 2008.

Published

2016-07-09

How to Cite

ALVES DA SILVA, A. A. NOTES ON A BRAZILIAN LITERATURE COURSE FOR FOREIGNERS IN BRAZIL. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 52, 9 Jul. 2016.