NOTES ON A BRAZILIAN LITERATURE COURSE FOR FOREIGNERS IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a187Keywords:
education, Brazilian literature, Brazilian Portuguese as a foreign language.Abstract
In this article are some reflections on the creation of the course on Brazilian Literature for Foreigners and the conduction of the classes as a freelance teacher in a languages school in São Paulo from May to June 2015. This is a case study and an attempt to contribute to the newly established field of research on teaching Brazilian Literature for speakers of other languages in Brazil.
Downloads
References
BLOOM, Harold. Como e por que ler. Trad. José Roberto O’Shea. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
DIAS, André. "A crise da leitura e a formação do leitor: impasses e perspectivas", in Dias, A. et all. Leitura e formação do leitor: cinco estudos e um relato de experiência. Rio de Janeiro: Editora 7Letras. [no prelo].
FORNARI, Melissa Kuhn. O texto literário na aula de língua estrangeira: um olhar, uma possibilidade, uma experiência. Trabalho de conclusão de Licenciatura em Letras sob a orientação da Profa. Dra. Margarete Schlatter. Porto Alegre: UFRGS, 2006.
LOYOLA, Juliana. ‘Literatura, ensino e a formação do leitor: a experiência da alteridade” Entrevista audiovisual. Partes 1 – Literatura e ensino e a experiência da alteridade e 3 – Literatura, ensino e o leitor real. Fronteira n.14 2015. Disponível em http://revistas.pucsp.br/index.php/fronteiraz/issue/view/1358
MONTEIRO (Org.). A primeira aula: trânsitos da literatura brasileira no estrangeiro [recurso
eletrônico]. São Paulo: Itaú Cultural, 2014.
SELLAN, Aparecida Regina Borges. Textos de literatura: inserção e abordagem em livros didáticos de PBLE. Pesquisa de Pós-Doutorado sob supervisão da Profa. Dra. Norimar Pasini Mesquita Judice. Niterói: UFF, 2014.
TAKAHASHI, Neide Tomiko. Textos literários no ensino de português-língua estrangeira (PLE) no Brasil. Dissertação de Mestrado sob orientação do Prof. Dr. Reginaldo Pinto de Carvalho. São Paulo: USP, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).