Literature, ciberliterature and the instruction of a student-reader: dialogues with canon and fan fiction

Authors

  • Ana Claudia Silva Fidelis Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas http://orcid.org/0000-0002-1527-6136
  • Eliane Fernandes Azzari Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n53a194

Keywords:

Literacies, Literature, Digital technologies.

Abstract

Contemporary texts have been re-signified by the development of online technology so that such texts favor collaboration and interaction between authors and readers thus reconfiguring their roles. The current paper aims at revisiting the place of reading and the reader position by discussing the place occupied by the canon and the fanon (neologism to fan texts) in scholar literacies at the present days. 

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Author Biographies

Ana Claudia Silva Fidelis, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas; possui Mestrado em Teoria e História Literária também por essa mesma uni­versidade. É graduada em Letras pela Universidade Federal do Acre. Atua na área de Letras, com ênfase em Literatura e Ensino de Literatura, atuando prin­cipalmente nos seguintes temas: leitura, ensino, literatura brasileira, cânone e letramento.

Eliane Fernandes Azzari, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutoranda em Linguística Aplicada pelo Instituto de Estudos da Linguagem da Unicamp; Mestre em Linguística Aplicada pela mesma instituição. Possui Gra­duação em Letras com Habilitação em Língua e Literatura Inglesas (Magistério) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Possui Habilita­ção Profissional Plena em Tradutor e Intérprete. É professora dos cursos de Gra­duação Português/Inglês e Integradora Acadêmica da Graduação da Faculdade de Letras da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas).

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Published

2017-01-15

How to Cite

FIDELIS, A. C. S.; AZZARI, E. F. Literature, ciberliterature and the instruction of a student-reader: dialogues with canon and fan fiction. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 53, 15 Jan. 2017.