TEACHER AND STUDENT AS AGENTS IN THE READING DEVELOPMENT

Authors

  • Debbie Mello Noble UFRGS
  • Solange Mittmann UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a196

Keywords:

reading teaching, teaching practice, reading and meaning.

Abstract

In this article we intend to present some notes in terms of the development of the reading process by the students in schools. Based on a discursive conception of the reading process, which takes into account the game among language, its conditions of production and subject, we consider that not only students but also teachers play an active role in this development. In this sense, we defend a teaching practice which offers possibilities of slipping of meanings and therefore the insertion of students in the discursive game.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Debbie Mello Noble, UFRGS

Mestranda em Estudos da Linguagem - Análises Textuais, Discursivas e Enunciativas pelo PPG Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014), com pesquisa sobre autoria, revisão de textos e publicidade sob a ótica da Análise do Discurso Pêcheuxtiana; bolsista CAPES/Fapergs. Graduada em Letras - Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Possui experiência com docência em Língua Portuguesa e Literatura e como revisora de textos.

Solange Mittmann, UFRGS

Professora Associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul , atuando na Linha de Pesquisa Análises Textuais, Discursivas e Enunciativas do PPG-Letras, como orientadora de mestrado e doutorado, e nas disciplinas de Língua Portuguesa do curso de Graduação em Letras. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Análise do Discurso - GEPAD-RS.

References

CAZARIN, Ercília Ana. A leitura: uma prática discursiva. Revista Linguagem em (Dis)curso. v.6, n.2, maio/ago. 2006. Disponível em: <www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/>. Acesso em: 20 out. 2015.

INDURSKY, Freda. A Análise do Discurso e sua inserção no campo das ciências da linguagem. Cadernos do IL, Porto Alegre, n.20, 7-21, 1998.

MITTMANN, Solange. Formação do leitor: o que o ensino de gramática tem a ver com isso? In: CAZARIN, Ercília Ana; RASIA, Gesualda. (Org.). Ensino Aprendizagem de Línguas: Língua Portuguesa. Ijuí, 2007, p. 81-105.

ORLANDI, Eni P. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 2012.

PÊCHEUX, Michel. Metáfora e interdiscurso. In: PÊCHEUX, Michel. Análise de Discurso. Campinas: Pontes, 2012.

RITER, Caio. A formação do leitor literário em casa e na escola. São Paulo: Biruta, 2009.

SPALDING, Marcelo. História da Leitura. Digestivo Cultural, São Paulo, 2011.

Published

2016-07-09

How to Cite

NOBLE, D. M.; MITTMANN, S. TEACHER AND STUDENT AS AGENTS IN THE READING DEVELOPMENT. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 52, 9 Jul. 2016.