The development of reading skills in the final stage of Elementary School: focusing on the real and the ideal practices
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n53a205Keywords:
Reading, School, Teacher.Abstract
Considering reading skills as a fundamental activity for the student’s social education, it was researched how reading activities have been developed in classroom and what are their influences on the teaching-learning process. This research was conducted in a public school in Campos dos Goytacazes. The aim of this paper is to analyze how teachers from 5th year of Elementary School work the reading skills with their students.Downloads
References
BAMBERGER, Richard. Como incentivar o hábito de leitura. Trad. Octávio Mendes Cajado. 3 ed. São Paulo: Ática, 1987.
BRASIL. Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do país. Brasília: Congresso Nacional, 2010.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília: 1997, 144p.
COELHO, N. N. Literatura e leitura em tempos de internet. Via Atlântica, São Paulo, n. 14, p. 75-80, Dez./2008.
FOUCAMBERT, Jean. A leitura em questão. Porto Alegre: Artmed, 1994.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.
HEATHINGTON, B. S. Afeto versus habilidades: escolha para professores. In: CRAMER, E. H.; CASTLE, M (Orgs.). Incentivando o Amor pela Leitura. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 221-231.
JOHNS, J. L.; VANLEIRSBURG, P. Incentivando o Hábito da Leitura: Considera-ções e Estratégias. In: CRAMER, E. H.; CASTLE, M (Orgs.). Incentivando o Amor pela Leitura. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 105-119.
KRAMER, Sônia. Leitura e escrita como experiência-notas sobre o seu papel na formação. In: ZACCUR, E. (Org.). A magia da Linguagem. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
LOBATO, J. B. M. A onda verde. São Paulo: Brasiliense, 1969.
MIKULECKY, L. A necessidade de literatos afetivos. In: CRAMER, E. H.; CAS-TLE, M. (Orgs.). Incentivando o Amor pela Leitura. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 273-278.
SOARES, M. Linguagem e Escola: Uma perspectiva social. São Paulo: Ática, 2002.
SOARES, M. O livro didático e a escolarização da leitura: depoimento. [07 de outu-bro, 2002]. Rio de Janeiro: Salto para o Futuro (revista eletrônica). Disponível em: <http://entrevistasbrasil.blogspot.com.br/2008/10/magda-soares-o-livro-didtico-e.html> Acesso em: 20 de fev. de 2015.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2005.
SOUZA, C. H. M.; GOMES, M. L. M. Educação e Ciberespaço. 1ª. ed. Brasília: Usina das Letras, 2008.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo, Martins fontes, 1998.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2003.
ZILBERMAN, Regina. O papel da literatura na escola. Via Atlântica, São Paulo, n.14, dez/2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).