The development of reading skills in the final stage of Elementary School: focusing on the real and the ideal practices

Authors

  • Samara Moço Azevedo Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
  • Bianka Pires André Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n53a205

Keywords:

Reading, School, Teacher.

Abstract

Considering reading skills as a fundamental activity for the student’s social education, it was researched how reading activities have been developed in classroom and what are their influences on the teaching-learning process. This research was conducted in a public school in Campos dos Goytacazes. The aim of this paper is to analyze how teachers from 5th year of Elementary School work the reading skills with their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samara Moço Azevedo, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

Mestranda em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro–UENF (2016). Coordenadora Pedagógica do Ins­tituto Brasil Multicultural de Educação e Pesquisa – IBRAMEP (2015-atual). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro–UENF (2011-2015). Assistente Editorial da Editora Brasil Multicultural (2015-atual).

Bianka Pires André, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

Doutora em Educação pela Universidade de Barcelona; possui Mestrado em Comunicação e Educação pela Universidade Autonoma de Barcelona; é Li­cenciada em Letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Tra­balhou em Barcelona como pesquisadora vinculada ao Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). Experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: inclusão social, integração escolar, mino­ria étnica, racismo e imigração brasileira. Atualmente é Professora Associada da Universidade Estadual do Norte Fluminense, no Laboratório de Estudo da Educação e Linguagem (LEEL); Professora do Programa de Pós-Graduação em Cognição e Linguagem (UENF); e pesquisadora colaboradora do Núcleo Interdisciplinar de Estudos Migratórios (NIEM/UFRJ) e do grupo de pesqui­sa “Educação, migração e infância” (EMIGRA/UAB).

References

ANDRÉ, B. P.; AZEVEDO, S. M.; SILVA, R. B.; SILVA, C. A.; CURTY, L. E. S. O despertar do gosto pela leitura: uma biblioteca com saber e sabor. Revista Conexão, Ponta Grossa, vol. 11, n. 2, p. 206-217, Maio/Agosto 2015.
BAMBERGER, Richard. Como incentivar o hábito de leitura. Trad. Octávio Mendes Cajado. 3 ed. São Paulo: Ática, 1987.
BRASIL. Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do país. Brasília: Congresso Nacional, 2010.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília: 1997, 144p.
COELHO, N. N. Literatura e leitura em tempos de internet. Via Atlântica, São Paulo, n. 14, p. 75-80, Dez./2008.
FOUCAMBERT, Jean. A leitura em questão. Porto Alegre: Artmed, 1994.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.
HEATHINGTON, B. S. Afeto versus habilidades: escolha para professores. In: CRAMER, E. H.; CASTLE, M (Orgs.). Incentivando o Amor pela Leitura. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 221-231.
JOHNS, J. L.; VANLEIRSBURG, P. Incentivando o Hábito da Leitura: Considera-ções e Estratégias. In: CRAMER, E. H.; CASTLE, M (Orgs.). Incentivando o Amor pela Leitura. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 105-119.
KRAMER, Sônia. Leitura e escrita como experiência-notas sobre o seu papel na formação. In: ZACCUR, E. (Org.). A magia da Linguagem. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
LOBATO, J. B. M. A onda verde. São Paulo: Brasiliense, 1969.
MIKULECKY, L. A necessidade de literatos afetivos. In: CRAMER, E. H.; CAS-TLE, M. (Orgs.). Incentivando o Amor pela Leitura. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 273-278.
SOARES, M. Linguagem e Escola: Uma perspectiva social. São Paulo: Ática, 2002.
SOARES, M. O livro didático e a escolarização da leitura: depoimento. [07 de outu-bro, 2002]. Rio de Janeiro: Salto para o Futuro (revista eletrônica). Disponível em: <http://entrevistasbrasil.blogspot.com.br/2008/10/magda-soares-o-livro-didtico-e.html> Acesso em: 20 de fev. de 2015.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2005.
SOUZA, C. H. M.; GOMES, M. L. M. Educação e Ciberespaço. 1ª. ed. Brasília: Usina das Letras, 2008.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo, Martins fontes, 1998.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2003.
ZILBERMAN, Regina. O papel da literatura na escola. Via Atlântica, São Paulo, n.14, dez/2008.

Published

2017-01-15

How to Cite

AZEVEDO, S. M.; ANDRÉ, B. P. The development of reading skills in the final stage of Elementary School: focusing on the real and the ideal practices. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 53, 15 Jan. 2017.