READING MEDIATION OF THE SHORT STORY IN THE CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a237Keywords:
Reading mediation, the short story in the classroom, literature teaching and learning.Abstract
In Brazilian high school, literature is often taught as if it was encyclopedic knowledge and through the reading of commentaries and criticisms of actual literary works. This paper questions these practices and offers an alternative approach in which the teacher becomes the mediator of readings, directing its focus to the reception of texts by the students. In order to exemplify this proposal, this paper draws on the use of short stories as learning practice in the classroom.
Downloads
References
_______. A carteira. http://www.literaturabrasileira.ufsc.br/documentos/ ?action=download&id=8219, 08/10/2015.
______. Notícia da atual literatura brasileira – Instinto de nacionalidade. In: CALLIPO, Daniela Mantarro; AZEVEDO, Sílvia Maria; DUSILEK, Adriana (Org.). Machado de Assis: crítica literária e textos diversos. São Paulo: Unesp, 2013. p.429-441.
BAUMAN, Zygmunt. ‘Há uma crise de atenção” – Para pensador polonês Zygmunt Bauman, internet dificulta a lida diária com a realidade. O Globo, Sociedade, p.41, 13/09/2015.
CEREJA, Willian Roberto. Ensino de literatura – uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. São Paulo: Saraiva; Atual, 2005.
CHAMBERS, Aidan. Dime – Los niños, la lectura y la conversación. Trad. Ana Tamarit Amieva. México: FCE, 2007.
_________. Tell Me with The Reading Environment, http://www.aidanchambers. co.uk/readingenviro.htm, 03/10/2015.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria – Literatura e senso comum. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão e Consuelo Fortes Santiago. 2 ed. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
COSSON, Rildo. Letramento literário – Teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2012.
FREIRE, Marcelino (Org.). Os cem menores contos brasileiros do século. Cotia (SP): Ateliê Editorial, 2004.
HOUDART-MÉROT, Violaine. Da crítica da admiração à leitura do ‘scriptível”. In: LUFT, Gabriela Fernanda Cé; FISCHER, Luís Augusto. Literatura, leitura e ensino – a Enem e os impactos das leituras obrigatórias dos exames vestibulares para formação de leitores. Contexto – Revista do Programa de Pós-gradução em Letras, 27, Vitória (ES), 2015, http://www.periodicos.ufes.br/contexto/article/view/10418, 10 out. 2015.
PIGLIA, Ricardo. Formas breves. Trad. José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
ROUXEL, Annie; LANGLADE; Gérard; REZENDE, Neide Luzia (Org.). Leitura subjetiva e ensino da literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
SODRÉ, Muniz. Tecnologia e diversidade. In: Reinventando a educação – diversidade, descolonização e redes. 2 ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 2012.
TREVISAN, Dalton. Mistérios de Curitiba. Rio de Janeiro: Record, 1979, p.73.
__________. Apelo, http://www.releituras.com/daltontrevisan_apelo.asp, 03/10/2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).