READING MEDIATION OF THE SHORT STORY IN THE CLASSROOM

Authors

  • Marcos Vinícius Scheffel UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a237

Keywords:

Reading mediation, the short story in the classroom, literature teaching and learning.

Abstract

In Brazilian high school, literature is often taught as if it was encyclopedic knowledge and through the reading of commentaries and criticisms of actual literary works. This paper questions these practices and offers an alternative approach in which the teacher becomes the mediator of readings, directing its focus to the reception of texts by the students. In order to exemplify this proposal, this paper draws on the use of short stories as learning practice in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, Machado de. Várias histórias. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
_______. A carteira. http://www.literaturabrasileira.ufsc.br/documentos/ ?action=download&id=8219, 08/10/2015.
______. Notícia da atual literatura brasileira – Instinto de nacionalidade. In: CALLIPO, Daniela Mantarro; AZEVEDO, Sílvia Maria; DUSILEK, Adriana (Org.). Machado de Assis: crítica literária e textos diversos. São Paulo: Unesp, 2013. p.429-441.
BAUMAN, Zygmunt. ‘Há uma crise de atenção” – Para pensador polonês Zygmunt Bauman, internet dificulta a lida diária com a realidade. O Globo, Sociedade, p.41, 13/09/2015.
CEREJA, Willian Roberto. Ensino de literatura – uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. São Paulo: Saraiva; Atual, 2005.
CHAMBERS, Aidan. Dime – Los niños, la lectura y la conversación. Trad. Ana Tamarit Amieva. México: FCE, 2007.
_________. Tell Me with The Reading Environment, http://www.aidanchambers. co.uk/readingenviro.htm, 03/10/2015.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria – Literatura e senso comum. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão e Consuelo Fortes Santiago. 2 ed. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
COSSON, Rildo. Letramento literário – Teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2012.
FREIRE, Marcelino (Org.). Os cem menores contos brasileiros do século. Cotia (SP): Ateliê Editorial, 2004.
HOUDART-MÉROT, Violaine. Da crítica da admiração à leitura do ‘scriptível”. In: LUFT, Gabriela Fernanda Cé; FISCHER, Luís Augusto. Literatura, leitura e ensino – a Enem e os impactos das leituras obrigatórias dos exames vestibulares para formação de leitores. Contexto – Revista do Programa de Pós-gradução em Letras, 27, Vitória (ES), 2015, http://www.periodicos.ufes.br/contexto/article/view/10418, 10 out. 2015.
PIGLIA, Ricardo. Formas breves. Trad. José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
ROUXEL, Annie; LANGLADE; Gérard; REZENDE, Neide Luzia (Org.). Leitura subjetiva e ensino da literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
SODRÉ, Muniz. Tecnologia e diversidade. In: Reinventando a educação – diversidade, descolonização e redes. 2 ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 2012.
TREVISAN, Dalton. Mistérios de Curitiba. Rio de Janeiro: Record, 1979, p.73.
__________. Apelo, http://www.releituras.com/daltontrevisan_apelo.asp, 03/10/2015.

Published

2016-07-09

How to Cite

SCHEFFEL, M. V. READING MEDIATION OF THE SHORT STORY IN THE CLASSROOM. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 52, 9 Jul. 2016.