Languages, school and the deaf subject: an analysis of the ‘Relatório sobre a política linguística de educação bilíngue – língua brasileira de sinais e língua portuguesa”

Authors

  • Angela Corrêa Ferreira Baalbaki Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n53a261

Keywords:

Languages confrontation, Bilingual education for the deaf, Discourse Analysis.

Abstract

Based on a discourse analysis theoretical background, the article aims to analyze a report from the Ministry of Education (MEC) about the linguistic policy of bilingual education for the deaf. We sought to check in the report how the relation between the deaf subject and the traces of a prohibited language memory (PAYER, 2001) is built and what is this subejct’s subscription mode in a specific symbolic materiality, namely, Libras, in relation to Portuguese. 

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Author Biography

Angela Corrêa Ferreira Baalbaki, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Letras pela Universidade Federal Fluminense e Mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. É professora do Departamen­to de Estudos da Linguagem do Instituto de Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e do Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma universidade. Desenvolve pesquisas na área de Análise de Discurso de linha francesa e História das Ideias Linguísticas com ênfase nos seguintes temas: for­mação de professores de línguas; processo de gramatização de línguas; ensino de Língua Portuguesa como segunda língua para alunos surdos; discurso de divulgação científica.

Published

2017-01-15

How to Cite

BAALBAKI, A. C. F. Languages, school and the deaf subject: an analysis of the ‘Relatório sobre a política linguística de educação bilíngue – língua brasileira de sinais e língua portuguesa”. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 53, 15 Jan. 2017.