Linguistic gender markers in educational site’s speeches
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2017n54a348Keywords:
Gender male and female, linguistic markers of gender, educational sites.Abstract
This paper aims to investigate and reflect on gender markers present in educational pages on the internet, taking as theoretical basis the contributions of French Discourse Analysis. Our corpus will consist of the presentation texts of three websites: Banco Internacional de Objetos Educacionais site, Youtube channel of the Brazilian Ministry of Education and Portal do professor.
---
Downloads
References
BRASIL/MEC. Banco Internacional de Objetos Educacionais: base de dados. Disponível em: <http://objetoseducacionais2.mec.gov.br>. Acesso em: 25 jul. 2015.
_______. Youtube br [S.I.] . Disponível em: <https://www.youtube.com/user/ministeriodaeducacao>. Acesso em: 25 jul. 2015.
_______. Portal do Professor [S.I]. Disponível em: <Http://portaldoprofessor.mec.gov.br/index.html>. Acesso em: 25 jul. 2015.
GADET, Françoise; HAK, Tony. (org). Por uma análise automática do discurso: uma Introdução à obra de Michel Pecheux. 3 ed. Campinas: UNICAMP, 1997.
MAINGUINEAU, Dominique. Analise de testos de comunicação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
SÃO PAULO (Cidade). Secretaria do Governo Municipal. Gênero e educação: caderno para professores. São Paulo, 2003. 88 p.
KRIEG-PLANQUE, Alice. Fórmulas e lugares discursivos: propostas para a análise do discurso político. Revista Linguasagem. Revista da Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, n. 6, mar. 2009. Disponível em: <http://www.letras.ufscar.br/linguasagem/edicao06/entrevista_akp.php>. Acesso em 25 jul. 2015.
PÊCHEUX, Michel; HENRY, Paul; HAROCHE, Claudine. A Semântica e o Corte Saussuriano: língua, linguagem e discurso. Linguasagem: Revista eletrônica de popularização científica em ciências da linguagem, São Carlos, n. 03, p.01-19, out/nov. 2008. Bimestral. Tradução de Roberto Leiser Baronas e Fábio César Montanheiro. Disponível em: <http://www.letras.ufscar.br/linguasagem/edicao03/traducao_hph.php>. Acesso em 25 de jul. 2016.
POSSENTI, Sírio. Entrevista com o professor Sírio Possenti, da UNICAMP: por Flávia Regina Mello e Luiz Felipe Andrade. Palimpsesto. Rio de Janeiro, n. 19, out./nov. 2014, pp 390 – 398. Disponível em: <Http://Www.Pgletras.Uerj.Br/Palimpsesto/Num19/Entrevista/Palimpsesto19entrevista01.Pdf.>. Acesso em: 25 jul. 2016.
VOSS, Jefferson. A Propósito das noções de fórmula e de percurso para a Análise de Discurso. Revista Prolíngua. [s.n.], v. 6, n. 1, jan./jun. 2011. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/index.php/prolingua/article/view/13546>. Acesso em: 26 jul. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).