Children’s literary world and artistic universe: possible concepts for a meeting point
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2017n54a349Keywords:
Children’s literature, art, formativeness.Abstract
From the theoretical assumptions of Peter Hunt and Luigi Pareyson, this article proposes a peculiar view on children’s literature, associating it with the concept of formativity. Recognizing the specificity of writing for children, which is not reduced in and of itself, this text considers such literature as art, creation, knowledge and expression.
---
Downloads
References
CHRISTOV, Luiza Helena da Silva. Rede São Paulo de Formação docente: Cursos de Especialização para o quadro do Magistério da SEESP Ensino Fundamental II e Ensino Médio. São Paulo: São Paulo, 2011.
CUNHA, Maria Antonieta Antunes. Literatura infantil: teoria e prática. São Paulo: Ática, 2003.
HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Tradução de Cid Knipel. Primeira Edição digitalizada. E-book Kindle. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
KAERCHER, Gládis Elise Pereira da Silva. Literatura infantil e educação infantil: Um grande encontro. Cadernos de formação: Formação de professores. Educação Infantil, principios e fundamentos. São Paulo: Unesp, v.3, p. 135-142, 2010.
LAJOLO, Marisa. O que é literatura. São Paulo: Brasiliense, 1995.
___________; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história e histórias. 6ª ed. São Paulo: Ática, 2007.
MASSAGARDI, Fernanda Maria Macahiba. Percursos da literatura na educação – ensinar contando histórias. Tese (Doutorado em educação). Universidade de Campinas, 2014.
PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
SANTOS, Mônica de Menezes. Por um lugar para a literatura infantil/juvenil nos estudos literários. Tese (Doutorado em Letras e Linguística). Universidades Federal da Bahia: 2011.
SARAIVA, Juracy Assmann. Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SIMÕES, Lucila Bonina Teixeira. Literatura infantil: entre a infância, a pedagogia e a arte. Cadernos de Letras da UFF. Dossiê: O lugar da teoria nos estudos linguísticos literários, n. 46, p. 219-242, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).