Children’s literary world and artistic universe: possible concepts for a meeting point

Authors

  • Adriana Batista de Souza Koide PUC CAMPINAS E PREFEITURA MUNICIPAL DE CAMPINAS
  • Jussara Cristina Barboza Tortella Puc Campinas
  • Maria Silvia Pinto de Moura Librandi da Rocha Puc Campinas

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2017n54a349

Keywords:

Children’s literature, art, formativeness.

Abstract

From the theoretical assumptions of Peter Hunt and Luigi Pareyson, this article proposes a peculiar view on children’s literature, associating it with the concept of formativity. Recognizing the specificity of writing for children, which is not reduced in and of itself, this text considers such literature as art, creation, knowledge and expression.

---

 

DOI: http://dx.doi.org/10.22409/cadletrasuff.2017n54a349

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Batista de Souza Koide, PUC CAMPINAS E PREFEITURA MUNICIPAL DE CAMPINAS

Doutoranda em Educação pela Puc Campinas; integrante do Grupo de Pesquisa Formação de professores e Práticas Pedagógicas da PUC Campinas; Vice-diretora educacional da rede pública de Campinas; professora da Faculdade de Americana.

Jussara Cristina Barboza Tortella, Puc Campinas

Doutora em Psicologia da Educação pela Unicamp; Integrante do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas da Puc Campinas; Docente do PPGE da Puc Campinas.

Maria Silvia Pinto de Moura Librandi da Rocha, Puc Campinas

Doutora em Educação pela Unicamp; Integrante do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas da Puc Campinas; Docente do PPGE da Puc Campinas.

References

CADERMATORI, Lígia. O que é literatura infantil. São Paulo: Brasiliense, 2010.

CHRISTOV, Luiza Helena da Silva. Rede São Paulo de Formação docente: Cursos de Especialização para o quadro do Magistério da SEESP Ensino Fundamental II e Ensino Médio. São Paulo: São Paulo, 2011.

CUNHA, Maria Antonieta Antunes. Literatura infantil: teoria e prática. São Paulo: Ática, 2003.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Tradução de Cid Knipel. Primeira Edição digitalizada. E-book Kindle. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

KAERCHER, Gládis Elise Pereira da Silva. Literatura infantil e educação infantil: Um grande encontro. Cadernos de formação: Formação de professores. Educação Infantil, principios e fundamentos. São Paulo: Unesp, v.3, p. 135-142, 2010.

LAJOLO, Marisa. O que é literatura. São Paulo: Brasiliense, 1995.

___________; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história e histórias. 6ª ed. São Paulo: Ática, 2007.

MASSAGARDI, Fernanda Maria Macahiba. Percursos da literatura na educação – ensinar contando histórias. Tese (Doutorado em educação). Universidade de Campinas, 2014.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

SANTOS, Mônica de Menezes. Por um lugar para a literatura infantil/juvenil nos estudos literários. Tese (Doutorado em Letras e Linguística). Universidades Federal da Bahia: 2011.

SARAIVA, Juracy Assmann. Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação. Porto Alegre: Artmed, 2001.

SIMÕES, Lucila Bonina Teixeira. Literatura infantil: entre a infância, a pedagogia e a arte. Cadernos de Letras da UFF. Dossiê: O lugar da teoria nos estudos linguísticos literários, n. 46, p. 219-242, 2013.

Published

2017-06-30

How to Cite

KOIDE, A. B. DE S.; TORTELLA, J. C. B.; ROCHA, M. S. P. DE M. L. DA. Children’s literary world and artistic universe: possible concepts for a meeting point. Caderno de Letras da UFF, v. 27, n. 54, p. 323-336, 30 Jun. 2017.