Artistic hybridism in <I>Dossiê Rê Bordosa</I>
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2017n54a353Keywords:
Rê Bordosa Dossiê, Peircean semiotics, Intermidiality.Abstract
The work analyzes the Cesar Cabral’s animation, Dossiê Rê Bordosa, exploring critically the frontier between the HQ and the Cinema. We analyze how the HQ and Cinema, as a sign, can be represented differently, depending on the support that constitutes it. We approach cinema as a hybrid work, indicating how the Rê Bordosa Dossiê integrates different media, a process that builds a hybrid cinematic narrative.
---
Downloads
References
HUTCHEON, L. Uma teoria da adaptação. 2ª ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2013.
SALLES, M. I. B. M. (2011). Um retrato da modernidade pelas lentes de Anthony Giddens: Rê Bordosa, o enquadramento possível (o impacto das transformações da modernidade na vida pessoal e no self). Tese de Doutorado, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-08052012-093009/. 10/07/2015
SANTAELLA, L. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.
______. Palavra e Imagem. In:______. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2008. p. 59-71.
Referências filmográficas
ANGELI FILHO, A. Entrevista concedida ao jornalista Claudiney Ferreira, no Programa Jogo de Ideias, gravado em abril de 2003, no Itaú Cultural, em São Paulo/SP. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VEHcoRiDxks. 17/07/2016.
DOSSIÊ RÊ BORDOSA. Animação. Direção: Cesar Cabral. Produção: Carol Scalice. Roteiro: Cesar Cabral, Leandro Maciel. Elenco: Depoimentos e Angeli, Laerte, Marcia Aguiar, Paulo César Peréio. Fotografia: Marcelo Trotta. Trilha Sonora: Claudio Augusto. Duração: 16 min.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).