Reading strategies undertaken in posted comments on social networks
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2017n54a365Keywords:
Comments, Reading strategies, Social networks.Abstract
This article presents a study on the design from undelying reading and readers to the comments posted on social networks, Facebook and YouTube. The theory was based on: Kato (1985), Leffa (1996) and Kleiman (2013), when dealing with reading strategies, as well as the design of contemporany reading proposal by Coracini (2005).
---
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. (VOLOCHINOV, V. N.). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do Método Sociológico na Ciência da Linguagem. 12. ed. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2006 [1929] (Linguagem e cultura; 3).
BARTON, David; LEE, Carmen. Linguagem online: textos e práticas digitais. 1. ed. Tradução de Milton Camargo Mota. São Paulo: Parábola Editorial, 2015 (Linguagens e tecnologias; 1).
BAUMAN, Z. Modernidade e ambivalência. Tradução de Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
______. Modernidade Líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
CHEN, Stanley; GOODMAN, Joshua. An empirical study of smoothing techniques for language modeling. Cambridge, Massachusetts: Harvard University, Computer Science Group, 1998. Retrieved from: <http://www.speech.sri.com/projects/srilm/manpages/pdfs/chen-goodman-tr-10-98.pdf>. Access in: May 15th, 2015.
CORACINI, M. J. R. F. Concepções de Leitura na (Pós) Modernidade. In: MARINHO, M.; CARVALHO, R. C.; LIMA, Paschoal (Orgs.). Leitura: múltiplos olhares. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2005. p. 15-43.
FERNANDES, Elisângela. Roger Chartier fala sobre analfabetismo digital: conhecer as inovações tecnológicas ligadas à leitura e refletir sobre elas é essencial para se manter em sintonia com os estudantes. Revista Nova Escola [online], n. 262, mai. 2013. Disponível em: <http://novaescola.org.br/formacao/roger-chartier-fala-analfabetismo-digital-leitura-livros-747601.shtml>. Acesso em: 13 mai. 2015.
KATO, Mary. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1985.
KLEIMAN, A. Oficina de Leitura: teoria e prática. 15. ed. Campinas, SP: Pontes, 2013.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 1997.
LEFFA, Vilson. Aspectos da leitura. Porto Alegre. Sangra-Luzzato, 1996.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de janeiro: DP&A, 2006.
ROJO, Roxane. Letramentos, escola e inclusão Social. São Paulo: Parábola, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).