Gender digital blog: a strategy for teaching writing in context of teacher training
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2017n54a406Keywords:
Blog, gêneros textuais, formação docente.Abstract
This study aims to present one of the actions developed by the course of Linguistics and Languages of the one Federal University, as part of theInstitutional Program of Teaching Initiation Scholarship. The presented project is the production of a blog by students – future teachers – in order to encourage their experience with the critical, multiliterate and multisemiotic writing in a context.
---
Downloads
References
BRAGA, D. B. A comunicação interativa em ambiente hipermídia: as vantagens da hipermodalidade para o aprendizado no meio digital. In: MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 175-197.
BRANDÃO, H. H. N. Representações da escrita: estereotipia e singularidade enunciativa. Scripta, Belo Horizonte, v. 13, n. 24, p. 111-127, 1º sem. 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. PIBID: Apresentação. [on-line]. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/pibid>. Acesso em: 30 mar. 2016.
BRASILEIRO, A. M. M. Manual de produção de textos acadêmicos e científicos. São Paulo: Atlas, 2013.
CALCANHOTTO, A. Esquadros. In: Senhas. [CD]. Nova Iorque: Columbia Records. [CD], 1992.
GARCIA CANCLINI, N. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2008.
LORENZI, G. C. C.; PÁDUA, T. R. W. de. Blog nos anos iniciais do fundamental I: a reconstrução de sentido de um clássico infantil. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 35-54.
PASTELÃO – Revista do Pibid Letras Cpaq ou escrita coletiva de situações da vida e de sua poesia. [Blog/On-line]. Disponível em: <http://pibidletrascpaq.blogspot.com.br/>. Acesso em: 30 mar. 2016a.
PASTELÃO – Revista do Pibid Letras Cpaq ou escrita coletiva de situações da vida e de sua poesia. Editoria de cultura. [Blog/On-line]. Disponível em: <http://pibidletrascpaq.blogspot.com.br/search/label/Cultura>. Acesso em: 30 mar. 2016b.
PASTELÃO – Revista do Pibid Letras Cpaq ou escrita coletiva de situações da vida e de sua poesia. [Resenha] Pequena Miss Sunshine: padrões de beleza. [Blog/On-line]. Disponível em: <http://pibidletrascpaq.blogspot.com.br/2014/08/pequena-miss-sunshine-resenha-padroes.html>. Acesso em: 30 mar. 2016c.
ROJO, R. Letramentos escolares: coletâneas de textos nos livros didáticos de língua portuguesa. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 433-465, jan. 2010. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view /2175-795X.2010v28n2p433>. Acesso em: 25 mar. 2016.
ROJO, R. (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
SOBRAL, A. Gêneros discursivos, posição enunciativa e dilemas da transposição didática: novas reflexões. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 46, n. 1, p. 37-45, jan./mar. 2011. Disponível em: <file:///E:/Documents/Desktop/9246-32791-1-PB.pdf>. Acesso em: 25 jun. 2016.
SOBRAL, A. A concepção do autor do Círculo Bakhtin, Medvedev, Voloshinov: confrontos e definições. Macabéa – Revista Eletrônica do Netli, Crato, v. 1, n. 2, p. 123-142, dez. 2012. Disponível em: <http://periodicos.urca.br/ojs/index.php/MacREN/article/view/380/309>. Acesso em: 25 jun. 2016.
STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).