Teacher’s discourse and problematization of teacher practice: argumentation, interdiscurso and representation
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2018n57a550Keywords:
speech, teaching practice, argumentation.Abstract
This work analyzes the teacher’s discourse and the problematization of the teaching practice in its moments of crisis in the history of Brazil, more specifically in the Brazilian Northeast, from the theoretical-methodological framework of Critical Discourse Analysis (hereinafter ADC), with based on the assumptions of Fairclough (2008).
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Hucitec, 1993.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Trad. de Fernando Tomaz. 11ª ed.. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.
COSTA, N. B. Música popular, linguagem e sociedade. Curitiba: Appris, 2011.
FAIRCLOUGH. N. Discurso e mudança social. 2ª ed. Coord., trad., revisão e prefácio à edição brasileira de I. Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.
MAGALHÃES, M. I. S. Discursos e identidades: exotismo e domínio violento. Cadernos e Linguagem e Sociedade, 11 (1), 2010.
MENEZES, L. C. Expressões linguísticas modalizadoras deônticas em função argumentativa: um exercício de análise retórico funcional. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará: Fortaleza, 2011.
MOSCA, L. L. S. A atualidade da retórica e seus estudos: encontros e desencontros. Retórica. Atas do I Congresso Virtual do Departamento de Literaturas Românicas, 2005. Disponível em: www.fflch.usp.br
PERELMAN, C.; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado da Argumentação: a nova retórica. Tradução de Maria Ermantina Galvão Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2009.
VAN DIJK, T. Discurso e poder. HOFFNAGEL, J.; FALCONE, K. (Orgs.) São Paulo: Contexto, 2010.
VAN LEEUWEN, T.. Discourse and practice. New tools for critical discourse analysis. Nova Iorque: Oxford University Press, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).