The moviment Partyless School and the choking of the subjects of education

Authors

  • Bruna Maria de Sousa Santos UFCG
  • Washington Silva de Farias UFCG

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2018n57a598

Keywords:

Politics of asphyxiation, subjects of education, movement Partyless School.

Abstract

This article seeks to understand the process of representation of the education subjects in the discourse of the Movement Partyless School. We understand that such representations are produced based on what we propose to call a politics of asphyxiation, which works by controlling/banning the polysemy of the senses referring to the different forms of subjectification of the subject-teacher and the subject-apprentice within the scope of national education.

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Author Biographies

Bruna Maria de Sousa Santos, UFCG

Mestranda pelo programa Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande. Graduada em Letras, com habilitação em Língua Portuguesa, pela Universidade Estadual da Paraíba. Foi aluna de mobilidade internacional no mestrado de Ensino de Português no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, da Universidade de Coimbra, Portugal. Está vinculada ao grupo de pesquisa Teorias da Linguagem e Ensino, cadastrado no CNPq.–Possui experiência em Análise do Discurso, atuando principalmente nos seguintes temas: discurso, educação e resistência.

Washington Silva de Farias, UFCG

Possui graduação em Licenciatura em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (1991), mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (1998) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (2010). Atualmente é professor efetivo da Universidade Federal de Campina Grande. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Análise do Discurso, atuando principalmente nos seguintes temas: constituição e representação discursiva de sujeitos e sentidos; discurso, memória e identidades; discurso, educação e ensino.–

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Published

2018-12-26

How to Cite

DE SOUSA SANTOS, B. M.; SILVA DE FARIAS, W. The moviment Partyless School and the choking of the subjects of education. Caderno de Letras da UFF, v. 28, n. 57, p. 173-189, 26 Dec. 2018.