High School Reform - the evidence of a freedom of choice in a school for all

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2018n57a602

Keywords:

public education policies, high school reform, discursive memory.

Abstract

In the Reform of High School, there is the functioning of a discursive process that installs a univocal and homogenous sense in the demand for a freedom of choice. I work this process articulated to another already well established in terms of the evidence of a school for all.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Regina Castellanos Pfeiffer, Laboratório de Estudos Urbanos da UNICAMP

Pesquisadora no Labeurb/Nudecri/Unicamp especializada em Análise de Discurso, atuando em Saber Urbano e Linguagem, Políticas Públicas de Ensino, Políticas Públicas de Saúde, História das Ideias Linguísticas, Divulgação Científica.

References

BRASIL. Lei 13.415/2017 (Lei que reforma o ensino médio).
BUISSONS, Ferdinand. Nouveau Dictionnaire de Pédagogie et Instruction Primaire. Paris, Hachette, 1911.
CONDORCET, Instrução Pública e Organização do Ensino. Livraria Educação Nacional Ltda, Portugal, 1953.
DIAS, J. P. & NOGUEIRA, L. O Político-Ideológico na (Nova) Base Nacional Comum Curricular: Uma Análise Discursiva das Competências e Habilidades VIII SEAD - O político na Análise de Discurso: contradição, silenciamento e resistência, 2017, Recife. Anais do SEAD. Recife: UFPE, 2017. v. 8. p. 1-6.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel. Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987.
HAROCHE, C. Fazer Dizer, Querer Dizer, Hucitec, São Paulo, l992.
HOBSBAWM, E. Ecos da Marselhesa. Tradução de M. Célia Paoli. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 1996.
INDURSKY, F. A fala dos quartéis e as outras vozes: uma análise do discurso presidencial da Terceira República Brasileira (1964-1984). 1992. Tese (Doutorado) – IEL/UNICAMP, Campinas, 1992.
INDURSKY, F. A construção metafórica do povo brasileiro. Organon, Porto Alegre, n. 23, 1995a, pp. 145-154.
INDURSKY, F. Que povo é esse?. Revista de Estudos da Linguagem, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 101-114, june 1995b. ISSN 2237-2083. Available at: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/1007>. Date accessed: 28 may 2018. doi:http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.3.1.101-114.
LOPES, E. M. T. As Origens da Educação Pública – a instrução na revolução burguesa do século XVIII, Argumentum Editora, Belo Horizonte, 2008.
LUZURIAGA, L. História da Educação Pública. São Paulo, Nacional, 1959. p.7-8.
ORLANDI, E. Educação e sociedade: o discurso pedagógico entre o conhecimento e a informação. Revista ALED, n. 16(2), 2016. p. 68-80.
ORLANDI, E. Formação ou capacitação: duas formas de ligação sociedade e conhecimento. In: FERREIRA, E. L.; ORLANDI, E. P. (Orgs). Discursos sobre a inclusão. Niterói: Intertexto, 2014. p.148-160.
ORLANDI, E. A Noção De ‘Povo” Que Se Constitui Em Diferentes Discursividades, in Sentidos do Povo, SILVA, S. M. S. São Carlos, Ed. Claraluz, 2006.
ORLANDI, E. Análise de Discurso: Princípios e Procedimentos. Campinas: Pontes, 2001.
PÊCHEUX, M.; GADET, F. A Língua Inatingível. Entrevista. Canadian Journal of Political and Social Theory. Vol 15, nos. 1, 2 e 3. Montreal: Concordia University, 1991. Tradução do inglês por Sergio de Souza. Em ORLANDI, E. Análise de Discurso. Michel Pêcheux – Textos escolhidos. Campinas, Pontes Editores, 2011.
PÊCHEUX, M. Discurso estrutura ou acontecimento. Pontes, Campinas, 1990a.
PÊCHEUX, M. Delimitações, inversões, deslocamentos. Tradução de José Horta Nunes. Caderno de Estudos Linguísticos, n. 19, Campinas: IEL/UNICAMP, 1990b. pp. 7-24.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni P.Orlandi. et al. Campinas: Editora da Unicamp, 1988.
SILVA, M. V. da. O Sujeito Urbano Escolarizado e as Políticas de Língua(s): de Pobre a Excluído. VIII SEAD - O político na Análise de Discurso: contradição, silenciamento e resistência, 2017, Recife. Anais do SEAD. Recife: UFPE, 2017a. v. 8. p. 1-6.
SILVA, M. V. da. Uma Base Nacional Curricular Comum para a leitura nas escolas brasileiras: a política e o político. In: FLORES, G. et al. (Orgs.) Análise de discurso em rede: cultura e mídia – volume 3. Campinas: Pontes Editores, 2017b. p. 315-332.
SILVA, M. V. da. História da alfabetização no Brasil: a constituição de sentidos e do sujeito da escolarização. Tese de doutorado. Campinas: IEL/UNICAMP, 1998. [publicada em livro: SILVA, Mariza Vieira da. História da alfabetização no Brasil: sentidos e sujeito da escolarização. Campinas: Editora da Unicamp, 2015.]
SOBOUL, Albert. História da Revolução Francesa. 2ª. edição, Zahar Editora, Rio de Janeiro, 1974.

Published

2018-12-26

How to Cite

CASTELLANOS PFEIFFER, C. R. High School Reform - the evidence of a freedom of choice in a school for all. Caderno de Letras da UFF, v. 28, n. 57, p. 27-51, 26 Dec. 2018.