An analysis of the historicity on senses for Portuguese language teaching
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2018n57a605Keywords:
historization, Portuguese language teaching, educational instruments.Abstract
Situated in the theoretical field of the History of Linguistic Ideas in interlocution with Discourse Analysis, the article presents a historization of senses for Portuguese language teaching. It also proposes the notion of educational instruments, in contrast to linguistic instruments and pedagogical instruments.
Downloads
References
BALDINI, Lauro José Siqueira.. A NGB e a autoria no discurso gramatical. Língua e Instrumentos Lingüísticos, Campinas, v. 1, p. 97-107, 1998.
BRASIL. Presidência da República. Constituição dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro, 18 set. 1946.
______. Lei no 4.024, de 20 de dezembro de 1961 Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 dez. 1961.
DELA SILVA, Silmara. O acontecimento discursivo da televisão no Brasil: A imprensa na constituição da TV como grande mídia. Tese de doutorado. Universidade Estadual de Campinas. 2008.
DIAS, Luis Franciso. O nome da língua no Brasil: uma questão polêmica. In: Eni P. Orlandi. (Org.). História das Ideias Linguísticas: construção do saber metalinguístico e constituição da língua nacional. Campinas (SP): Pontes/Unemat Editora, 2001, v. , p. 185-198.
GADOTTI, Moacir. Educação brasileira contemporânea: desafios do ensino básico. 1995. Disponível em www.paulofreire.org. Acesso em 20 ago. 2015.
GUIMARÃES, Eduardo. História da Semântica: sujeito, sentido e gramática no Brasil. Campinas: Pontes, 2004.
______ Sinopse dos estudos de português no Brasil. Relatos, Campinas, 1993. 3-20. Disponivel em: <http://www.unicamp.br/iel/hil/publica/relatos_01.html>. Acesso em: 26 ago 2015.
LEITE, Fabiana Raquel A Língua Geral Paulista e o “Vocabulário Elementar da Língua Geral Brasílica’ Dissertação de mestrado. Universidade Estadual de Campinas. 2013.
MARIANI, Bethania. A institucionalização da Língua, História e Cidadania no Brasil do Século XVIII: O papel das Academias Literárias e da Política do Marquês de Pombal. In: ORLANDI, E. P. História das Ideias Linguísticas: A construção do saber metalinguísico e constituição da língua nacional. Campinas/Cáceres: Pontes/UNEMAT, 2001. p. 99 -124.
______ Colonização linguística. Campinas, Pontes, 2004
MEDEIROS, Vanise Gomes; PACHECO Denise. Materiais didáticos de língua portuguesa: reflexões acerca do lugar do professor. In: DAHER, M. D. C. et ali. Trajetórias em Enunciação e Discurso – Práticas de Formação Docente. São Carlos, SP: Claraluz, 2009.
ORLANDI, Eni Puccinelli. História das Ideias Linguísticas: Construção do Saber Metalinguístico e Constituição da Língua Nacional. Campinas/Cáceres: Pontes/Unemat, 2001.
______ Língua brasileira e outras histórias. Discurso sobre a língua e a escola no Brasil. Campinas: Editora RG, 2009
PAGOTTO E. Variação e (é) identidade. Tese de Doutorado. Instituto de Estudos da Linguagem. UNICAMP. 2001
SAVIANI, Demerval. História das Ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados. 2007
ZOPPI-FONTANA, Mónica Graiela. Objetos Paradoxais e Ideologia. Estudos da Língua(gem), Vitória da Conquista , v. n. 1, p. 41-59 , junho 2005. Disponível em:
<http://www.estudosdalinguagem.org/seer/index.php/estudosdalinguagem/article/view/8/12>. Acesso em 18 abr. 2014.
______ e DINIZ, L. R. A. Declinando a língua pelas injunções do mercado: institucionalização do português língua estrangeira (PLE). ESTUDOS LINGÃœÍSTICOS, São Paulo, v. 3 , n. 37, p. 89-119, set.-dez 2008
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).