Constitutive misconception in curricular proposals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2018n57a622

Keywords:

gender identity, gender ideology, school curriculum.

Abstract

This article analyzes the effects of meanings on gender issues at the conjunctures of the school curriculum proposals in the decades of 1990 and 2000. Considering the discourse as an effect of meaning, the misconception between political and theoretical discourse is understood as motivating the change of meanings on gender discursivity. The gender will not be understood as a theoretical concept, but as an event in history and discourse.

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Author Biography

Frederico Sidney Guimarães, Universidade Federal Fluminense

Doutor pelo Programa de Pós Graduação em Estudos da Linguagem da UFF, mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Memória Social da UNIRIO em 2008, graduado em História pela Universidade Federal do Estado do Rio de janeiro (UNIRIO), em 2005. Experiência de pesquisa nas áreas de Análise do Discurso, História, Memória e Linguagem, com ênfase nas temáticas sobre: Movimentos e Práticas Sociais; discursos de gêneros e sexualidades; e direitos civis.

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Published

2018-12-26

How to Cite

GUIMARÃES, F. S. Constitutive misconception in curricular proposals. Caderno de Letras da UFF, v. 28, n. 57, p. 135-153, 26 Dec. 2018.