The supervisor and the school: a never ending relationship?
DOI:
https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2018n57a625Keywords:
supervision, school, meanings.Abstract
In this paper, we examine, from the theoretical perspective of Pecheux’s Discourse Analysis, the supervisor’s position and his/her relationship with schools. We demonstrate how this subject-position is constituted and interspersed with power relations and discursivities which make him/her responsible for overseeing both the teaching practice and the school environment.
Downloads
References
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Tradução de Edmundo Cordeiro. Paris: Éditions Gallimard, 1971.
GARCIA, R. L. Novos olhares sobre alfabetização. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
LINHARES, C. F. O direito ao saber com sabor, supervisão e formação de professores na escola pública. In: SILVA JUNIOR C. A. da; RANGEL M. (Org.) Nove olhares sobre a supervisão. Campinas, Papirus 1997. p. 59-90.
MEDINA, A. S. Supervisor escolar: parceiro político-pedagógico do professor. In: SILVA JUNIOR C. A.; RANGEL M. (Org.) Nove olhares sobre a supervisão. Campinas: Papirus 1997. p. 09-36.
ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 4. ed. Campinas, Pontes, 1996.
______. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes Editores, 1999.
______. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 4. ed. Campinas, Editora da UNICAMP, 1997.
______. Discurso e Texto. Campinas: Pontes, 2001.
______. Cidade dos sentidos. Campinas: Pontes, 2004.
PACÍFICO, S. M. R..; ROMÃO, L. M. S. A memória e o arquivo produzindo sentidos sobre a trajetória da mulher. Revista Em Questão, 12: 73-90, Porto Alegre, 2006.
RANGEL, M. Supervisão: do sonho à ação - uma prática em transformação. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.) Supervisão Educacional para uma escola de qualidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1999. p. 69-96.
______. Considerações sobre o papel supervisor, como especialista em educação, na América Latina. In: SILVA JUNIOR C. A. da; RANGEL M. (Org.) Nove olhares sobre a supervisão. Campinas, Papirus 1997. p. 147-161
SAVIANI, D. A supervisão educacional em perspectiva histórica: da função à profissão pela mediação da idéia. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.) Supervisão Educacional para uma escola de qualidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1999. p. 13-37.
SILVA, T. R. N. Formação do educador: aspectos teóricos. In: ALVES, N. Educação e supervisão: o trabalho coletivo na escola. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1991.80-101.
SILVA JUNIOR, C. A. Organização do trabalho na escola pública: o pedagógico e o administrativo na ação supervisora. In: SILVA JUNIOR C. A. da; RANGEL M. (Org.) Nove olhares sobre a supervisão. Campinas, Papirus 1997. p. 91-109.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Letras da UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the Cadernos de Letras da UFF are automatically entitled to Cadernos de Letras da UFF. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Cadernos de Letras da UFF is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).