THE METACOGNITIVE PROCESSING IN THE ACT OF READING: RETHINKING EDUCATION

Authors

  • Roza Maria Palomanes Ribeiro Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a74

Keywords:

cognitive processing, metacognitive processing, reading competence.

Abstract

The aim of this paper is to present and discuss proposals around the unconscious and automatic behavior of the player while the activity of reading (cognitive processing) as well as the activities carried out by it in a controlled way (metacognitive processing). Through metacognitive activities, the student makes connections between different knowledge reaching understanding of reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roza Maria Palomanes Ribeiro, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Especialista em Língua Portuguesa ( UERJ - 1998), com Mestrado em Linguística ( UFRJ -2002) e Doutorado em Linguística (2007), na mesma instituição,  é Professor Adjunto III de Linguística na UFRRJ, Departamento de Letras e Comunicação. Com mais de 25 anos de experiência como professora de Língua Portuguesa da rede pública de ensino, suas pesquisas em Linguística Cognitiva centram-se na aplicação dos pressupostos teóricos cognitivistas ao ensino. É coordenadora geral do curso de especialização a distância em ENSINO DE LEITURA E PRODUÇÃO DE TEXTO (Fundação Cecierj / UFRRJ) e coordenador da disciplina INTRODUÇÃO À SEMÂNTICA (Letras a distância-UFF/ CEDERJ.  Professora do PROFLETRAS  ministra a  disciplina FUNÇÃO SOCIOSSIMBÓLICA DA LINGUAGEM.   É coautora do livro MANUAL DE LINGUÍSTICA e coautora e organizadora do livro PRÁTICAS DE ENSINO DO PORTUGUÊS, ambos publicados pela Editora Contexto

References

BELTRÃO E GORDILHO. Diálogo. São Paulo: FTD, 1ª ed, 2009, p.304
BROWN, A. L. Knowing when, where, and how to remember: A problem of metacognition. Em R. Glaser (Org.), Advances in instructional psychology (Vol. 1). Hillsdale, N.J.: Erlbaum, 1978, p.77-165
CEREJA E MAGALHÃES. Português Linguagens. São Paulo: Atual Editora, 5ª ed. Reformulada, 2009, p.288.
FLAVELL, J. H. Metacognition and Cognition Monitoring: A New Area of Cognitive- Developmental Inquiry. American Psychologist. Outubro, 1979, p.906-911
_______________ Speculations about the nature and development of metacognition. Em F. E. Weinert & R. Kluwe (Orgs.), Metacognition, motivation, and understanding. Hillsdale, N. J.: Erlbaum, 1987, p.1-16
FLAVELL, J. H. & WELLMAN, H. M. Metamemory. In R. V. Kail, & O. W. Hagen (Eds.), Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale, N.Y.: Lawrence Erlbaum Associates, 1977, p.333.
JOU, Graciela Inchausti & SPERB, Tania Mara. A metacognição como estratégia reguladora da aprendizagem. Porto Alegre, 2006.
KATO, M. O aprendizado da leitura. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007, p.121.
KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. 13ª ed. Campinas: Pontes, 2010, p.155.
OLIVEIRA, OLIVEIRA SILVA, SILVA E ARAÚJO. Tecendo linguagens. São Paulo: IBEP, 3ª ed., 2012, p.280
RIBEIRO, Célia. Metacognição: Um apoio ao Processo de Aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16 (1), 2003, p.109-116

Published

2016-07-09

How to Cite

RIBEIRO, R. M. P. THE METACOGNITIVE PROCESSING IN THE ACT OF READING: RETHINKING EDUCATION. Caderno de Letras da UFF, v. 26, n. 52, 9 Jul. 2016.