O papel da família na formação social de crianças e adolescentes
DOI:
https://doi.org/10.22409/conflu12i1.p91Keywords:
Children and Adolescents, Vulnerable Group, Incorporation, FamiliesAbstract
The formation processes of children and adolescents occur not only in schools but also in other cultural ambiance, such as a family, such as the essential core for the development of every human being. In fact, within the family presents itself as the place for personal development in all directions. Thus, influencing changes in ideas, attitudes, relationships with individual differences and how each one is the family must be protected. Nonetheless, the emergence of new family models such as the homo family, among others, prompted the law, that while science is scoped to regulate social behavior, the need to investigate and protect this new family realities. Thus we be able to build an inclusive society, aiming at the development of the human person, in all phases of the cycle of life on equal terms.Downloads
References
ALARCÓN, Pietro de Jesús Lora. Patrimônio genético humano e sua proteção na
Constituição Federal de 1988. São Paulo: Método, 2004.
ARAUJO, Luiz Alberto David. A proteção constitucional do transexual. São Paulo:
Saraiva, 2000.
ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
BARROS, Sérgio Resende. O direito ao afeto. In:
http://www.srbarros.com.br/busca.php?SessID=17. Acesso em: 17/10/2006.
CASTRO, Michele G. Bredel de. Noção de Criança e Infância: diálogo, reflexões e
interlocuções. Disponível em: <http://www.alb.com.br/anais16/sem13pdf>. Acesso em:
/12/2009.
CHARLOT, Bernard. A Mistificação Pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos
na teoria da educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.
KIMMEL, D. C.; WEINER, I. B. Adolescence: a developmental transition. New York: Willy
& Sons, 1995.
KUHLMANN JUNIOR, Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica.
Porto Alegre: Mediação, 1998.
MORAES, Andrea Alzira de. Educação Infantil: uma análise das concepções de criança e de
sua educação na proteção acadêmica recente. Dissertação apresentada ao Programa de
Mestrado da Universidade de Santa Catarina. 2005. Disponível em:
<http://www.ced.ufsc.br/~nee0a6/amoraes.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2009.
NARODOWSKI, M. Infância e Poder: conformação da pedagogia moderna. Tradução de
Mustafá Yasbek. Bragança Paulista: Universidade São Francisco, 2001.
OLIVEIRA, Maria de Lourdes B. de. Infância e Historicidade. São Paulo: Editora PUC,
POSTMAN, Neil. O Desaparecimento da Infância. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As Culturas da Infância nas Encruzilhadas da 2ª Modernidade.
In: CERISARA, Ana Beatriz; SARMENTO, Manuel Jacinto (coords.). Crianças e Miúdos:
perspectivas sociopedagógicas sobre infância e educação. Porto: Asa, 2004.
SETTINERI, Francisco. Adolescência como Posição Subjetiva. São Paulo: Jurídica
Nacional, 1999.
SILVEIRA, Jacira Cabral da. Infância na Mídia: sujeito, discurso, poderes. Porto Alegre:
FACED / UFRGS, 2000.
SOARES, Natália Fernandes. Outras Infâncias: a situação social das crianças atendidas
numa Comissão de Proteção de Menores. Centro de Estudos da Criança. Braga: Universidade
do Minho, 2001.
VILARINHO, Maria Emília. Políticas de Educação Pré-Escolar em Portugal. Lisboa:
Instituto de Inovação Educacional, 2000.