EDUCATIONAL STRATEGY FOR DEVELOPMENT AS FREEDOM: EDUCATION ON HUMAN RIGHTS

Authors

  • Fernanda Baldanza UNISUAM
  • Maria Geralda Miranda Centro Universitário Augusto Motta - UNISUAM
  • katia Eliane Santos Avelar Centro Universitário Augusto Motta - UNISUAM
  • Reis Friede Centro Universitário Augusto Motta - UNISUAM

DOI:

https://doi.org/10.22409/conflu20i2.p533

Keywords:

Human dignity, Education, Development, Human rights.

Abstract

One of the most critical moments in the history of humanity lives in modern times. The world has experienced the greatest human suffering since World War II, just look at the refugee crisis and the endless civil wars in the Middle East. In Brazil, violations of human rights occur practically in all areas of social coexistence, whether at work, at school, in educational institutions, in everyday and last-day living spaces, and especially in social networks. Waves of intolerance, discriminatory practices, violence, disparagement of certain groups, discourses of hatred and, above all, distortion of the notion of human rights, have contributed to this peculiar moment in national history. Human Rights Education (HRE) has been enshrined in virtually all international human rights documents, initially with a view to making public the provisions of the International Covenants and currently aimed at transforming the culture of human rights violations into a culture of respect, recognition and appreciation of the human person. This article discusses the importance of Human Rights Education as an accurate tool in the context of the expansion of individual freedom, through the expansion of human capacities, because to promote and protect any right, it is first necessary to know it. Thus, only from an education that explores the historical, social, political and legal construction of human rights, as well as stimulates the critical reflection of the students on how violations occur and how to overcome them, the individual can participate actively in the democratic process and will be able to influence public policies that recognize, ensure or restore human rights while they are being violated.

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Author Biographies

Fernanda Baldanza, UNISUAM

Possui graduação em Direito pela Universidade Estácio de Sá (2009) e Especialização em Criminologia, Direito e Processo Penal pela Universidade Cândido Mendes. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Direito Penal, Processual Penal, Criminologia, Direitos Humanos e do Consumidor. É mestre em Desenvolvimento Local, pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Local do Centro Universitário Augusto Motta, UNISUAM.

Maria Geralda Miranda, Centro Universitário Augusto Motta - UNISUAM

Possui graduação em Letras Clássicas e  Vernáculas e  em Comunicação Social (Jornalismo). Especialista  em Literaturas Vernáculas pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), Mestre em Literatura Comparada com ênfase nos estudos culturais pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e Doutorado em Letras com ênfase  em estudos pós-coloniais,  também pela UFF.  Fez pós-doutorado em Estudos de Literaturas Africanas de Língua Portuguesa pela UFRJ.  É professora do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Local, do Centro Universitário Augusto Motta, UNISUAM, onde também e professora titular. Coordena o Projeto "Implicações do Ambiente no processo de Ensino-Aprendizagem: Estudos sobre escolas Públicas do Complexo do Alemão, na Cidade do Rio de Janeiro.  Desenvolve estudos no âmbito da  Educação ambiental e na relação entre educação, cultura, trabalho e desenvolvimento. E também no âmbito das culturas africanas. Elabora metodologias visando à aplicação em Educação Ambiental. Fez pós-doutorado em Políticas Públicas e Formação Humana na Universidade do Estado do Rio de Janeiro,  UERJ e, atualmente, faz pós-doutorado em Narrativas Visuais, na Universidade de Lisboa, Portugal.

katia Eliane Santos Avelar, Centro Universitário Augusto Motta - UNISUAM

Possui graduação em Farmácia e Bioquímica. Mestrado e Doutorado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É coordenadora do Laboratório de Referência Nacional para Leptospirose do Instituto Oswaldo Cruz (FIOCRUZ). Professora Titular e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Local do Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM). Atua na área Interdisciplinar, com interesse em estudos relacionados à educação em saúde, educação ambiental, direitos humanos, cultura, diversidade e desenvolvimento sustentável.

Reis Friede, Centro Universitário Augusto Motta - UNISUAM

Possui graduação em Direito pela Faculdade de Direito Cândido Mendes, Ipanema (1982), graduação em Arquitetura pela Universidade Santa Úrsula (1982), mestrado em Direito Político pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1988), mestrado em Direito pela Universidade Gama Filho (1989) e doutorado em Direito Político pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1991). Atualmente é professor permanente do Programa de Mestrado em Desenvolvimento Local, MDL do Centro Universitário Augusto Motta, UNISUAM. É professor conferencista da Escola da Magistratura do Estado do Rio de Janeiro, professor emérito da Escola de Comando e Estado Maior do Exército e desembargador federal  do TRF2.

References

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Published

2018-10-09

How to Cite

Baldanza, F., Miranda, M. G., Avelar, katia E. S., & Friede, R. (2018). EDUCATIONAL STRATEGY FOR DEVELOPMENT AS FREEDOM: EDUCATION ON HUMAN RIGHTS. Confluências | Interdisciplinary Review of Sociology and Law, 20(2), 186-208. https://doi.org/10.22409/conflu20i2.p533