AN ANTIMATHEMATICAL EXPERIENCE OF INSURGENT LEGAL EDUCATION

the case of the PPC of Turma Nilce de Souza Magalhães (Law/UFPR/PRONERA)

Authors

  • Ricardo Prestes Pazello Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.22409/conflu.v25i3.60076

Abstract

This essay aims to present a report of experience of the Political-Pedagogical Commission (CPP) of Turma Nilce de Souza Magalhães that there was a graduation course directed by the Federal University of Paraná, in Curitiba (Brazil), between 2015 and 2019, within the scope of the National Program of Education in Agrarian Reform (Pronera). This is a reflection based on the participation in the aforementioned CPP that seeks to make a balance of how the experience of Pronera developed, endorsing some of its implemented proposals, such as the pedagogy of alternation, the specificity of  times-community, its political-pedagogical organization and the post-graduation investigations that form its result. As the conductor of the exposition, the “antimathematical” metaphor is used, because the ideally planned elements of the Program face the complexity of the concrete reality that requires its alterations.

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Author Biography

Ricardo Prestes Pazello, Universidade Federal do Paraná

Professor do Curso de Direito e do Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutor em Direito das Relações Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal do Paraná (PPGD/UFPR). Mestre em Filosofia e Teoria do Direito pelo Curso de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal de Santa Catarina (CPGD/UFSC). Bacharel em Direito pela UFPR. Pesquisador do Núcleo de Direito Cooperativo e Cidadania (NDCC/UFPR), do Núcleo de Estudos Filosóficos (NEFIL/UFPR) e do grupo de pesquisa Direito, Sociedade e Cultura (FDV/ES). Pesquisador e conselheiro do Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais (IPDMS), do qual já foi Secretário Geral (2012-2016). Coordenador-geral do Centro de Formação Milton Santos-Lorenzo Milani (Santos-Milani). Integrante da coordenação do Instituto de Filosofia da Libertação (IFiL). Conselheiro do Centro de Formação Urbano-Rural Irmã Araújo (CEFURIA), do qual já foi Coordenador Administrativo (2015-2017). Membro do Conselho de Representantes da Associação dos Professores da Universidade Federal do Paraná-Seção Sindical do ANDES-SN (CRAPUFPR), do qual já foi Presidente (2015-2017), tendo sido também Diretor Jurídico da APUFPR-SSind (2013-2015). Coordenador do projeto de extensão popular Movimento de Assessoria Jurídica Universitária Popular - MAJUP Isabel da Silva, junto à UFPR. Colunista do blogue assessoriajuridicapopular.blogspot.com.br e do jornal Brasil de Fato. 

Published

2023-12-01

How to Cite

Pazello, R. P. (2023). AN ANTIMATHEMATICAL EXPERIENCE OF INSURGENT LEGAL EDUCATION: the case of the PPC of Turma Nilce de Souza Magalhães (Law/UFPR/PRONERA). Confluências | Interdisciplinary Review of Sociology and Law, 25(3), 54-74. https://doi.org/10.22409/conflu.v25i3.60076