THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v7i14.49112

Keywords:

Geography teaching, Geographic mosaic, Basic education, Learning

Abstract

This article is the result of a course completion work in Geography defended at the Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), held in 2019, which aimed to analyze the potential of the usage of images in the teaching of Geography as a didactic resource for the construction and appropriation of the concept of region. The study, which has a qualitative and collaborative nature, counted with the participation of 24 students from a class of the 7th year of elementary school at a school in the state of Santa Catarina. The results of the investigation showed, in general, that students develop their learning through pedagogical situations that value their creative potential, using different images as a way of representing the concept of region. In addition, the adoption of the practice of geographic mosaics consisted of a didactic path for the construction and appropriation of concepts related to the field of school Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Martins Junior, Universidade do Estado de Santa Catarina

Licenciado em Geografia pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE); Licenciado em Pedagogia pela UNINTER, Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Doutor em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (FAED/UDESC).

orcid -https://orcid.org/0000-0002-6026-8338

Matheus Valmir Sagaz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduado em Geografia (licenciatura) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Geografia; Mestre em Educação; Professora do Departamento de Geografia da Universidade do Estado de Santa Catarina - FAED/UDESC; professora do PPGE FAED/UDESC; Coordenadora do LEPEGEO; Coordenadora do grupo de pesquisa CNPQ – Ensino de Geografia e Diferentes Linguagens.

References

CALLAI, H. C. Prefácio. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; TONINI, I. M.; KAERCHER, N. A.; COSTELLA, R. Z. (Orgs.). Movimentos para ensinar Geografia – oscilações. Porto Alegre: Editora Letra1, 2016. p. 9-13.

CORRÊA, R. L. Região e Organização Espacial. São Paulo: Editora Ática, 2003. 7ª ed. Série Princípios.

COSTELLA, R. Z. Espaços ausentes e não inexistentes na Geografia Escolar. In: CASTROGIOVANNI, A. C. et. al (Orgs.). Movimentos para ensinar geografia: oscilações. Goiânia, GO: C&A Alfa Comunicação, 2018, p. 47-58.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 3 ed. Brasília: Liber livro editora, 2008, p. 69-79.

GOMES, P. C. da C. O conceito de região e sua discussão. In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C.; CORRÊA, R. L. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2003, p. 49-76.

HAESBART, R. Região/Regionalização frente aos processos de globalização e os desafios para ensinar. In: GIORDANI, A. C. et. al. (Orgs.) Aprender geografia: a vivência como metodologia. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa colaborativa investigação, formação e produção do conhecimento. São Paulo. Liber livros, 2008.

KAERCHER, N. A. Práticas Geográficas para ler, pensar o mundo, converentendersar com o outro e entenderscobrir a si mesmo. In: REGO, N. et. al. Geografia Práticas Pedagógicas para o Ensino Médio. Porto Alegre: Artmed, 2007, p. 15-33.

MARTINS, R. E. M. W., MARTINS JUNIOR, L., FIRMINO, L. C. Os Mosaicos Geográficos: uma possibilidade pedagógica ao Ensino de Geografia. Revista De Educação Da Universidade Federal Do Vale Do São Francisco, v. 9 n. 20, 2019, p. 275–297.

NÓBREGA, P. R. C. Reflexões didáticas sobre o conceito de região na geografia. Revista Tamoios, São Gonçalo (RJ), ano 11, n. 1, 2015, p. 107-130.

SANTOS, M. A natureza do espaço. São Paulo: Hucitec, 1996.

Published

2021-08-31

How to Cite

MARTINS JUNIOR, L.; VALMIR SAGAZ, M.; MARTINS, R. E. M. W. . THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION. Essays of Geography, v. 7, n. 14, p. 98-121, 31 Aug. 2021.