THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v7i14.49112Keywords:
Geography teaching, Geographic mosaic, Basic education, LearningAbstract
This article is the result of a course completion work in Geography defended at the Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), held in 2019, which aimed to analyze the potential of the usage of images in the teaching of Geography as a didactic resource for the construction and appropriation of the concept of region. The study, which has a qualitative and collaborative nature, counted with the participation of 24 students from a class of the 7th year of elementary school at a school in the state of Santa Catarina. The results of the investigation showed, in general, that students develop their learning through pedagogical situations that value their creative potential, using different images as a way of representing the concept of region. In addition, the adoption of the practice of geographic mosaics consisted of a didactic path for the construction and appropriation of concepts related to the field of school Geography.
Downloads
References
CALLAI, H. C. Prefácio. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; TONINI, I. M.; KAERCHER, N. A.; COSTELLA, R. Z. (Orgs.). Movimentos para ensinar Geografia – oscilações. Porto Alegre: Editora Letra1, 2016. p. 9-13.
CORRÊA, R. L. Região e Organização Espacial. São Paulo: Editora Ática, 2003. 7ª ed. Série Princípios.
COSTELLA, R. Z. Espaços ausentes e não inexistentes na Geografia Escolar. In: CASTROGIOVANNI, A. C. et. al (Orgs.). Movimentos para ensinar geografia: oscilações. Goiânia, GO: C&A Alfa Comunicação, 2018, p. 47-58.
FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 3 ed. Brasília: Liber livro editora, 2008, p. 69-79.
GOMES, P. C. da C. O conceito de região e sua discussão. In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C.; CORRÊA, R. L. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2003, p. 49-76.
HAESBART, R. Região/Regionalização frente aos processos de globalização e os desafios para ensinar. In: GIORDANI, A. C. et. al. (Orgs.) Aprender geografia: a vivência como metodologia. Porto Alegre: Evangraf, 2014.
IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa colaborativa investigação, formação e produção do conhecimento. São Paulo. Liber livros, 2008.
KAERCHER, N. A. Práticas Geográficas para ler, pensar o mundo, converentendersar com o outro e entenderscobrir a si mesmo. In: REGO, N. et. al. Geografia Práticas Pedagógicas para o Ensino Médio. Porto Alegre: Artmed, 2007, p. 15-33.
MARTINS, R. E. M. W., MARTINS JUNIOR, L., FIRMINO, L. C. Os Mosaicos Geográficos: uma possibilidade pedagógica ao Ensino de Geografia. Revista De Educação Da Universidade Federal Do Vale Do São Francisco, v. 9 n. 20, 2019, p. 275–297.
NÓBREGA, P. R. C. Reflexões didáticas sobre o conceito de região na geografia. Revista Tamoios, São Gonçalo (RJ), ano 11, n. 1, 2015, p. 107-130.
SANTOS, M. A natureza do espaço. São Paulo: Hucitec, 1996.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.