THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH OF THE PHYSICAL-NATURAL COMPONENT SOIL IN CONTINUED FORMATION AND THE CONSTRUCTION OF TEACHING PRACTICE IN BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v8i18.50270

Keywords:

Teaching of soil, Erosion, Teaching-learning, Teacher training

Abstract

The present article consists of a clipping of the monographic work of conclusion of the Full Degree in Geography at the State University of Paraíba, Campus I, and aims to discuss the relationship between the approach of the component soil in continuing education and the way in which this theme is worked in Basic Education. In order to do so, the educational context and teaching practice of a group of the Specialization Course in Teaching Geography offered by the aforementioned University was taken as an analytical reference. Methodologically, a qualitative approach was adopted, of the action-research type. From the results obtained, it was concluded that it is necessary to rethink the teaching of soil in teacher training and to problematize the way in which the theme is approached in Basic Education in the context of teaching practice that must turn to a more pleasant and meaningful learning.

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Author Biographies

Anderson Felipe Leite dos Santos, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT-UNESP)

Mestrando em Geografia pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT/UNESP). 

Lediam Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Graduada em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e em Pedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Mestre em Solos e Nutrição de Plantas pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Doutora em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Professora Titular do Departamento de Geografia da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Maria Marta dos Santos Buriti, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Graduada em Geografia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Mestre em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora Substituta do Departamento de Geografia da Universidade Estadual da Paraíba. (UEPB). 

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Published

2022-08-31

How to Cite

SANTOS, A. F. L. DOS .; REINALDO, L. R. L. R.; BURITI, M. M. DOS S. THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH OF THE PHYSICAL-NATURAL COMPONENT SOIL IN CONTINUED FORMATION AND THE CONSTRUCTION OF TEACHING PRACTICE IN BASIC EDUCATION. Essays of Geography, v. 9, n. 18, p. 12-40, 31 Aug. 2022.

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