O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES:

challenges and possibilities of a revolutionary praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v8i18.51028

Keywords:

Geography teaching, Organization of didactic work, Pedagogical practices

Abstract

The article aims to discuss the category Organization of Didactic Work in the light of the Science of History. From this theoretical perspective, reflecting on the challenges and possibilities of learning in Geography teaching using as references the thinkers Gilberto Alves (2005; 2012) and Dermeval Saviani (2008; 2009). In this context, Geography teachers are challenged to resignify their pedagogical practices for the improvement of the teaching-learning process for a revolutionary praxis. The methodology used in this article was bibliographic research, which conducted the main conceptual themes from the Marxian perspective. In summary, it is concluded that the results presented no longer meet the social demands of our time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvano Artur Busch Vergutz, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS)

Coordenador Pedagógico no município de Ponta Porã/MS. Discente no Mestrado Profissional em Educação (PROFEDUC/UEMS).

Marsiel Pacífico, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Doutor em Educação (UFSCar). Professor Adjunto na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) Docente Permanente no Mestrado Profissional em Educação (PROFEDUC/UEMS).

References

ALVES, G. L. Organização do trabalho didático: a questão conceitual. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 34, n. 2, p. 169-178, jul./dez. 2012. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/17180/9978>. Acesso em: 7 jul. 2021.

ALVES, G. L. O Trabalho Didático na Escola Moderna: formas históricas. Campinas: Autores associados, 2005.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

ARCE, A; LUIZ, M. C. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Universidade de São Carlos, 2012.

CAVALCANTI, L. S. A Geografia escolar e a sociedade brasileira contemporânea. In: TONINI, I. M. et al (org.). O ensino de Geografia e suas composições curriculares. Porto alegre: UFRGS, 2011.

COUTO, M. A. C. Ensino de Geografia: abordagem histórico-crítica. Revista Tamoios, ano V, n. 2, 2009. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/1001>. Acesso em: 18 jul. 2021.

CALLAI, H. C. A Formação do profissional de geografia: o professor. Coleção Ciências Sociais. Ijuí: Unijuí, 2013.

FRIGOTTO, G. A Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017.

GODOY, J. B; ASSIS, R. Dermeval Saviani: Esboço de um crítico educador brasileiro. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 5, ed. 5, v. 7, p. 116-126, mai. 2020. Disponível em: <https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/dermeval-saviani>. Acesso em: 19 jul. 2021.

MARTINS, J. F; HALBERSTADT, T. E. A organização do trabalho didático: uma categoria a ser discutida. Cadernos da Pedagogia, ano 6, v. 6, n. 11, p. 3-10, jul./dez. 2012. Disponível em: <https://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/429>. Acesso em: 25 jul. 2021.

MARX, K. O Capital. 3. Ed. Vol. 2. São Paulo: Nova Cultural, 1996.

MELO, F. A. Aulas tediosas, alunos alienados. In. Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. Elza Yasuko Passini, Romão Passini, Sandra T. Malysz, (org.). 2. Ed., 3ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2015.

MELLO, M. C. O. Uma aproximação à Didática do Ensino de Geografia. Disponível em: <https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/47174/1/u1_d22_v9_t01.pdf>. Acesso em: 14 jul. 2021.

PETENUCCI, M. C. Desvelando a Pedagogia Histórico-Crítica. 2008. 26 f. Caderno Pedagógico apresentado à Secretaria de Estado da Educação, Superintendência da Educação como requisito do Programa de Desenvolvimento Educacional do Estado do Paraná. Orientador: Professor Dr. João Luiz Gasparin. Pérola, 2008. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2289-6.pdf>. Acesso em: 14 jul. 2021.

RODRIGUES, M. G. S. Análise da indústria editorial brasileira e o papel do Programa Nacional do Livro Didático. Orientador: Leonardo Rezende. 2020. 36 p. Monografia (Bacharel em Economia) - Departamento de Economia, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: <http://ftp.econ.puc-rio.br/uploads/adm/trabalhos/files/Mateus_Gomes_da_Silva_Rodrigues_Mono_20.1.pdf>. Acesso em: 1 jul. 2021.

SANTOS, M. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: HUCITEC, 1994.

SANTOS, R. E. O. Pedagogia histórico-crítica: que pedagogia é essa? Horizontes, v. 36, n. 2, p. 45-56, mai./ago. 2018. Disponível em: <https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/520>. Acesso em: 12 jul. 2021.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. Ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 41. Ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Tradutor: ROSA, Ernani F. F. Porto Alegre: ARTMED, 1998.

Published

2022-08-31

How to Cite

VERGUTZ, S. A. B.; PACÍFICO, M. O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis. Essays of Geography, v. 9, n. 18, p. 111-126, 31 Aug. 2022.