Education of working young and adults and ethnic-racial relations and geography teaching

what space does this triad occupy in geography journals?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v8i17.52149

Keywords:

Youth and Adult Education, intersectionality, Ethnic-Racial Relations, Teaching Geography

Abstract

This article brings to the discussion the theme of Youth and Adult Education and its intersections in the fields of ethnic-racial and class relations, also associating it with the teaching of Geography. The objective here is to present a survey of academic research carried out on the central themes “Education of Working Young and Adults, Racial Issues and Teaching of Geography”, using the search for the State of the Art as a method. In this way, an extensive survey and analysis of research on the subject were carried out in the period between 2006-2016 in the main associations and specialized magazines. From the results, it became clear that research in the geographic field still neglects themes related to subjects made invisible over time, but that have always been present in the school space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas Basilio da Silva, Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Graduado em Geografia Licenciatura Plena pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRJ), Especialista em Informática Aplicada a Educação pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ), Especialista em Educação Especial e Inovação Tecnológica pela (UFRRJ em parceria com Fundação CECIERJ), Mestre em Geografia pela (UFRRJ) e Professor de Geografia da Rede Privada de Educação.

Tiago Dionisio Silva, Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Graduado em Geografia (Licenciatura e bacharelado) pela Universidade Federal Fluminense (UFF), Especialista em Docência e Educação Básica pela UFF, especialista em Educação e Relações Raciais pela UFF, mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEduc/UFRRJ). Professor de Geografia da Secretaria de Estado do Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ).

References

ANJOS, Rafael Sanzio Araújo dos. Cartografia da diáspora África – Brasil, Revista da ANPEGE, Brasília, v. 07, n. 01, número especial, p. 261-274, 2011. Disponível em: <https://doi.org/10.5418/RA2011.0701.0022>. Acesso em: 21 nov. 2021.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Concepções teórico-metodológicas da Geografia escolar no mundo contemporâneo e abordagens no ensino. In: DALBEN, Ângela; DINIZ, Júlio; LEAL, Leiva; SANTOS, Lucíola (Orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 368-391.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia escolar: reflexões sobre conhecimentos articulados na teoria e na prática docentes. In: XVI Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino -ENDIPE, UNICAMP, Campinas, 2012.

CIRQUEIRA, Diogo Marçal; CORRÊA, Gabriel Siqueira. Questão étnico-racial na geografia brasileira: um debate introdutório sobre a produção acadêmica nas pós-graduações. Revista da ANPEGE, Dourados, v. 10, p. 29-58, 2014. Disponível em: <https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6476/3455>. Acesso em: 20 nov. 2021.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero, Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p.171-188, 2002. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/ref/a/mbTpP4SFXPnJZ397j8fSBQQ/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 10 nov. 2021.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, ano XXIII, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013>. Acesso em: 05 nov. 2021

GOMES, Nilma Lino. Educação de Jovens e Adultos e questão racial: algumas reflexões iniciais. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia (org.). Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 87-104.

HENRIQUES, Ricardo. Desigualdade racial no Brasil: evolução das condições de vida na década de 90. Brasília: Ipea, 2001.

OLIVEIRA, Heli Sabino de. Educação de Jovens e Adultos e religiosidades de matrizes africanas: afirmação de identidade e demarcação da diferença. 2015. Trabalho apresentado no GT 18 – Educação de Pessoas Jovens e adultas. Anais da 37ª Reunião Anual da ANPEd, Florianópolis, 2015. Disponível em: <https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt18-4535.pdf>. Acesso em: 15 mai. 2021. 2015.

PASSOS, Joana Celia dos. Escolarização de jovens negros e negras. In: OLIVEIRA, Iolanda; PETRONILHA, Beatriz Gonçalves e Pinto; PINTO, Regina Pahim. (Orgs.). Negro e educação: escola, identidades, cultura e políticas públicas. São Paulo: ANPED; Ação Educativa, 2005, v. 03, p. 53-65. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/temas-interdisciplinares/negro-e-educacao-escola-identidades-cultura-e-politicas-publicas>. Acesso em: 10 jan. 2022.

PASSOS, Joana Celia dos. Jovens negros: trajetórias escolares, desigualdades e racismo. 2006. Trabalho apresentado no GT 21 – Afro-brasileiros e educação. Anais da 29ª Reunião anual da ANPEd, Caxambu, 2006. Disponível em: <http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT21-1846--Int.pdf>. Acesso em: 20 mai. 2021.

PASSOS, Joana Celia dos. A “ausência-presença” das questões raciais na EJA e as desigualdades. 2012. Trabalho apresentado no GT 21 – Afro-brasileiros e educação. Anais da 35º Reunião da ANPEd, Porto de Galinhas, 2012. Disponível em: <http://35reuniao.anped.org.br/images/stories/trabalhos/GT21%20Trabalhos/GT21-1429_int.pdf>. Acesso em: 21 mai. 2021. 2012.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib. A Geografia: ensino e pesquisa. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri (org.). Novos Caminhos da Geografia. São Paulo: Contexto, 2005. p. 111-142.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib. A formação inicial do professor: debates. Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte: ENDIPE, 2010. p. 457-469.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. A Geografia dos sistema mundo moderno-colonial numa perspectiva subalterna. In: SANTOS, Renato Emerson (org.). Diversidade, Espaço e Relações Étnico-Raciais: O negro na Geografia do Brasil. Rio de Janeiro: Autêntica, 2007. p. 7-11.

QUEIROZ, Thiago Augusto Nogueira de. África e a geografia escolar: uma experiência no Ensino Fundamental II, Revista Brasileira de Educação em Geografia [eletrônica], v. 5, n. 9, p. 164-185, 2015. Disponível em: < https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/172/155>. Acesso em: 20 jan. 2021.

ROSSI, Rafael; FURLANETTI, Maria Peregrina de Fatima Rotta. Poder, Cultura e Território: a educação de jovens, adultos e idosos como luta e resistência em Presidente Prudente – SP, Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 2, n. 4, p. 65-83, 2012. Disponível em: <https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/57/78>. Acesso em: 15 nov. 2021.

SANTOS, Renato Emerson dos. O ensino de Geografia do Brasil e as relações raciais: reflexões a partir da lei 10.639. In: SANTOS, Renato Emerson dos (org.). Diversidade, espaço e relações étnico-raciais: O negro na Geografia do Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 21-42.

SANTOS, Enio Jose Serra dos. O mundo do trabalho na geografia a ser ensinada na educação de jovens e adultos, Revista Brasileira de Educação em Geografia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 24-46, 2011. Disponível em: <https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/14>. Acesso em: 20 nov. 2021.

SILVA, Analise de Jesus da. Estado do conhecimento sobre EJA, TICS e suas interfaces na Região Metropolitana de Belo Horizonte (1996-2009): onde estão os jovens negros? Trabalho apresentado no GT 18 – Educação de pessoas jovens e adultas. Anais da 36ª Reunião anual da ANPEd, Goiânia, 2013a. Disponível em: <https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt18_3281_texto.pdf>. Acesso em: 29 mai. 2021. 2013a.

SILVA, Natalino Neves da. A (in)visibilidade da juventude negra na EJA percepções do sentimento fora do lugar. 2013b. Trabalho apresentado no GT 21 – Educação e relações étnico-raciais. Anais da 36ª Reunião anual da ANPEd, Goiânia, 2013b. Disponível em: <http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt21_trabalhos_pdfs/gt21_2892_texto.pdf>. Acesso em: 31 mai. 2021. 2013b.

SILVA, Francisca Jocineide da Costa; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. O Estado da Arte das pesquisas educacionais sobre Gênero e Educação Infantil: uma introdução. In: 18º Encontro Nacional da Rede Feminista Norte e Nordeste de Estudos e Pesquisas Sobre a Mulher e Relações de Gênero REDOR, p. 346-362, 2014, Recife-PE.

SILVÉRIO, Valter Roberto. A diferença como realização da liberdade. In: ABRAMOWICK, Anete; BARBOSA, Lúcia Maria Assunção; SILVÉRIO, Valter Silvério (Orgs.). Educação como prática da diferença. Campinas: Armazém do Ipê (Autores Associados), 2006. p. 5-20.

VIEIRA, Carlos Eduardo; SOUSA, Sandra Maria Zákia Lian. A Revista Brasileira de Educação e a difusão da pesquisa educacional (2007-2011). Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 50, p. 463-482, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n50/v17n50a11.pdf >. DOI: 10.1590/s1413-24782012000200011. Acesso em: 18 nov. 2021.

Published

2022-07-31

How to Cite

SILVA, D. B. DA; SILVA, T. D. Education of working young and adults and ethnic-racial relations and geography teaching: what space does this triad occupy in geography journals?. Essays of Geography, v. 8, n. 17, p. 121-138, 31 Jul. 2022.