THE METROPOLIS UNDER THE FOCUS OF THE PERIPHERAL VOICE
rap in Geography teaching
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v8i18.52291Keywords:
Geography Teaching, Metropolis, RapAbstract
The discussion about the metropolis is present in the way of thinking about a part of the geographic space where most people live in peripheral areas. Several ways of analysis can be made to understand the metropolis and one of them can be through music. Rap within the teaching of Geography is a possibility to work with the contents and concepts in the organization of geographic knowledge. In this way, the present text seeks to approach rap as a didactic-pedagogical resource to work with contents about the metropolis in the teaching of Geography. The qualitative methodology is based on the interpretation and analysis of the rap Boca de Lobo by the singer Crioulo, based on the lyrics and the video clip. It seeks to use rap as a form of analysis and discussion, contributing to education and the promotion of critical thinking, dialoguing with geographic knowledge. As a result, rap enables a form of art expression that can make the student re-signify the world in which he lives, building explanations through its cultural tools allied to geographic knowledge.
Downloads
References
CAMPOS, R. R. M., CARVALHO. E. R. O rap como uma possibilidade para o ensino de geografia. Geografia, Rio Claro, v. 33, n. 2, pp. 235-252, 2008. Disponível em: < https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ageteo/article/view/3043>. Acesso em: dez. 2020.
CAVALCANTI, L. S. ARAUJO, M. V. P. Segregação Socioespacial no ensino de Geografia: um conceito em foco. ACTA Geográfica, Boa Vista, Edição Especial 2017. pp. 140-159, 2017. Disponível em: <https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/4775>. Acesso em: 20 abr. 2022.
CAVALCANTI, L. S. A. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o Ensino de Geografia para a vida cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2008.
CAVALCANTI, L. S. A. metrópole em foco no ensino de Geografia: O que/ para que/para quem ensinar? In: PAULA, F. M. A.; CAVALCANTI, L. S. & SOUZA, V. C. Ensino de Geografia e Metrópole. 1ª ed. Goiânia: Gráfica e Editora América, 2014, pp. 27 – 41.
CHAUÍ, M. Cultura política e política cultural. Estud. Av São Paulo, vol. 9, n. 23, 1995.
CRIOLO. Boca de Lobo. Oloko Records (2018). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=jgekT-PEb6c>. Acesso em: 20 ago. 2021.
DOMENICH, M.; CASSEANO, P.; ROCHA, J. Hip hop – A periferia grita. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2001.
FRESCA, T. M. Uma discussão sobre o conceito de metrópole. Revista da ANPEGE, v. 7, n. 08, pp. 31-52, 2011. Disponível em: <https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6526>. Acesso em: 20 abr. 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUIMARÃES, M. E. A. Rap: Transpondo as barreiras da periferia. In: ANDRADE, E. N. Rap e educação, rap é educação. São Paulo: Selo Negro Edições, 2000, pp. 41-50.
LENCIONI, S. A metamorfose de São Paulo: o anúncio de um novo mundo de aglomerações difusas. Revista Paranaense de Desenvolvimento, Curitiba, n. 120, pp. 133-148, 2001.
LOUREIRO, B. R. de C. Arte, cultura e política na história do rap nacional. Rev. Inst. Estud. Bras., n. 63, jan.-abr., 2016.
Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rieb/a/ZxHFxGCqKX4ZZM9rrBqzGhF/?lang=pt> Acesso em: 20.04.2022.
MAGRO, V. M. M. Adolescentes como autores de si mesmos: cotidiano, educação e o Hip Hop.Cad. Cedes, Campinas, v. 22, n. 57, pp. 63-75, 2002.
MCKINNEY, J. The history of Kendrick Lamar’s “Alright” as a protest song. COMPLEX. 2020. Disponível em: <https://www.complex.com/music/2020/06/kendrick-lamar-alright-protest-song>. Acesso em: 23 abr. 2022.
OLIVEIRA, D. A. Juventude e territorialidades urbanas: uma análise do hip hop no Rio de Janeiro. Revista de Geografia-PPGEO-UFJF, v. 2, n. 1, pp.1-8. 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufjf.br/index.php/geografia/article/view/17905>. Acesso em: 23 abr. 2022.
SILVA, R. S. A importância da música nas aulas de geografia: práticas e métodos diferenciados no uso da música como metodologia de ensino nas aulas de geografia. 2015. 45 f. TCC (Graduação) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2015.
TEIXEIRA, A. N. O RAP na Geografia: possibilidades de mediação do conhecimento e ensino de Geografia a partir da periferia. 2020. 124 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Geografia. 2020.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2007.
THIESEN, J. S. Geografia escolar: dos conceitos essenciais às formas de abordagens no ensino. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 15, n.1, jan.-abr., pp. 85-95, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/7379/4418. Acesso em: 23 abr. 2022.
VILLAÇA, F. Espaço intra-urbano no Brasil. 2 ed. São Paulo: Studio Nobel; FAPESP: Lincoln Institute, 2001.
ZANATTA, B. A. As Referências Teóricas da Geografia Escolar e sua Presença na Investigação Sobre as Práticas de Ensino. Revista Educativa. Goiânia, v. 13, n. 2, julho, pp. 285-305, 2010. Disponível em: <http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/1419>. Acesso em: 23 abr. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.