Approaching the Margins of Teacher Training
becoming a Geography teacher in Border Zones
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61830Keywords:
Humanistic Geography, Phenomenology, Teacher TrainingAbstract
What is the place for shaping good teachers? These opening words demonstrate our method, the verb “margear, which revolves around the action of skirting something or someone, meaning to turn attentively towards things – to engage in phenomenology. We connect the senses of 'margin' in curriculum discussions to discussions about internships as border zones, contemplating teacher training as an experience of crossing and a formative process that occurs when the educator crosses the boundaries between university and school. In this process, their personal and disciplinary identity is strained by the experiences of this meeting place of margins and negotiation of differences. It is in this path of negotiation and hybridism that the Tutorial Education Program (PETGeo-UEL) has revealed itself as a meeting place for research, teaching, and extension – a border zone where the margins of teacher training draw near, eliminating distances and negotiating differences.
Downloads
References
BHABHA, H. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1989.
BRASIL. Ministério da Educação. Manual de Orientações Básicas do Programa de Educação Tutorial, versão 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet/manual-de-orientacoes Acesso em: 15 jul 2023.
COSTA, H. H. C. Contribuições geográficas ao debate curricular. Revista Panorâmica online, v. 28, n. 1, 2019.
DARDEL, E. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. 2011.
DE DERRIDA, Glossário. trabalho realizado pelo Departamento de Letras da PUC/RJ, supervisão geral de Silviano Santiago. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora SA, 1976.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIGANTE, C. C.; COSTA, H. H.C. Impressões derridianas para a investigação das políticas de currículo. Periferia, v. 7, n. 2, p. 81-96, 2015.
LOPES, A. C.; BORGES, V. Formação docente, projeto impossível. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v. 45, p. 486-507, 2015.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teoria de Currículo. São Paulo: Cortez.
MACEDO, E. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: v. 11, n. 32, p. 285-296, maio/ago., 2006.
MARANDOLA JÚNIOR, E. Fenomenologia e pós-fenomenologia: alternâncias e projeções do fazer geográfico humanista na geografia contemporânea. Geograficidade, v. 3, p. 49-64, 2013.
MARANDOLA JÚNIOR, E. Na fissura do presente. Geograficidade, v. 10, p. 48-72, 2020.
MARANDOLA JÚNIOR, E. Olhar encarnado, geografias em formas-de-vida. GEOTEXTOS (ONLINE), v. 14, p. 237-254, 2018.
MOURA, J. D. P.; BALIEIRO, M. H.; MARQUES, A. C. S.; SILVA, M. O. M.; BALIKIAN, P. P. R.; MESSIAS, V. R.; MAZZON, J.; SILVA, P. H. M.; SANTANA, T. H. DE A.; CAVARSAN, E. C.; ALVES, L. Roda de literatura: pro-posições em torno da experiência geográfica nas tramas literárias. Geograficidade, v. 8, n; 2, p. 174-201, 2018.
MOURA, J. D. P. Tridimensionalidade acadêmica na formação docente e perspectivas epistêmicas para o fazer geográfico. In: ANTONELLO, I. T.; MOURA, J. D. P.; VENDRAME, P. R. S. (orgs.) Interfaces Socioespaciais e geoambientais. Londrina: UEL, 2022. p. 326-345.
PINTO, M. C.; LOPES, A. C. Desconstrução, colonialidade e ubuntu: Pela porosidade de fronteiras. Abatirá - Revista de Ciências Humanas e Linguagens, v. 2, p. 182-208, 2021.
RANCIÈRE, J. O mestre ignorante - cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. de Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SERRES, M. O terceiro instruído. Lisboa: Instituto Piaget, 1993.
VALLADARES, M. T. R. Narrativas como passaportes em zonas de fronteiras: Estágio Curricular em Geografia. In: Portugal, J. F.; Chaigar, V. A. M. (Org.). Educação geográfica: memórias, histórias de vida e narrativas docentes. 1ªed.Salvador - Bahia: EDUFBA, 2015, v.1, p. 73-96.
VALLADARES, M. T. R. Zonas de fronteiras: entre escolas e academias. In: BEZERRA, A. C.; LOPES, J. J.; FORTUNA, D. (Org.). Formação de professores de Geografia: diversidade, prática e experiência. 1ªed.Niterói - RJ: Editora da UFF, 2014, v. 1, p. 51-84.
VALLADARES, M. T. R. Vivências em zonas de fronteiras... as narrativas se fazem travessias... (Um estudo com narrativas e com os cotidianos no estágio curricular da licenciatura de Geografia na UFES), Vitória, 2009. 277f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.