Study of the Environment and the Teaching of Physical-Natural Processes
the use of drawings for meaningful learning in Teresina (Piauí)
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61988Keywords:
Field trip, Physical Geography education, Illustration, RiverAbstract
Considering the importance of using a variety of teaching strategies, the purpose of this study is to discuss the importance of exploring the natural environment in Physical Geography teaching, employing meaningful learning and assessing knowledge through drawings in a public school in Teresina/PI. Methodologically, theoretical-conceptual reading, landscape analysis in the Ponte do Rodoanel area of the Poti River, using QGIS software version 2.16, capturing photographic records, and implementing a methodological proposal were conducted. The results reveal the diversity of local natural characteristics, influenced by geological, geomorphological, drainage, vegetation, and soil factors. These findings are particularly relevant to the 6th-grade curriculum of Elementary Education, integrating pedagogical and geographical concepts through field trips and assessment of learning through drawings.
Downloads
References
AGUIAR, M. M..; SALVI, R. F. Aprendizagem significativa da geografia a partir das categorias do conhecimento geográfico e de seus sistemas de representação semiótica. Caminhos de Geografia, Uberlândia, MG, v. 20, n. 70, p. 492–506, 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/RCG207043948. Acesso em 10 out. de 2023.
ALMEIDA, T. M. Análise Geossistêmica Aplicada ao Estudo da Fragilidade Ambiental na Bacia Hidrográfica do Rio São João de Tiba-BA. Fortaleza, 2014. 267f. Tese (Programa de Pós-graduação em Geografia) – Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2014.
ANDRADE, C. S. P. A climatologia da cidade de Teresina-PI: as variantes topoclimáticas dos espaços livres. Tese (Programa de Pós-graduação em Geografia) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2009.
AUSUBEL, D. P. Educational Psychology: a cognitive view. I ed. Nova York, Holt, Rinehart Winston, 1968.
BALDIN, R. Sobre o conceito de paisagem geográfica. Paisagem e Ambiente, v. 32, n. 47, p. e180223, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.paam.2021.180223. Acesso em 18 out. de 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso: 08 abr. de 2021.
BRASIL. Ministério das Minas e Energia. Serviço Geológico do Brasil (CPRM). Governo do estado do Piauí. Mapa Geológico do Estado do Piauí, 1:1.000.000. Teresina: CPRM. 2ª. versão, 2006.
CASTRO, I. E. Paisagem e turismo. De estética, nostalgia e política. In: YÁZIGI, Eduardo (Org.). Paisagem e Turismo. São Paulo: Contexto, 2002.
COSTA, A. M.; VIANA, J. H. M.; EVANGELISTA, L. P.; CARVALHO, D. C.; PEDRAS, K. C.; HORTA, I. M.; SALIS, H. H. C.; PEREIRA, M. P. S.; SAMPAIO, J. L. D. Ponderação de variáveis ambientais para a determinação do Potencial de Uso Conservacionista para o Estado de Minas Gerais. Revista Geografias, v. 13, n. 1, p. 118–133, 2022. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-549X..13439. Acesso: 14 fev. de 2023.
EMBRAPA. EMPRESA BRASILEIRA DE PESQUISA AGROPECUÁRIA. Sistema Brasileiro de Classificação de Solos. Brasília: Embrapa, 5a Ed, 2018.
FEITOSA, M. S. S. Enchentes no Rio Poti e vulnerabilidades socioambientais na cidade de Teresina-PI. Tese (Programa de Pós-graduação em Geografia) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2014.
FREITAS, S. R. P. C. O Processo de Ensino e Aprendizagem: a importância da didática. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA. 8., 2012. Imperatriz. Anais... Imperatriz, 2016.
GERALDINO, C. F. G. O conceito de meio na Geografia. 173f. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Geografia Humana) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
HUMBOLDT, A. Cosmos: ensayo de una descripcion física del mundo. Madrid: Gaspar e Roig Editores, 1874.
KUBO, O. M.; BOTOMÉ, S. P. Ensino-aprendizagem: uma interação entre dois processos comportamentais. Interação, v. 5, 2001.
LEITE, C. M. C. O Conceito Lugar na Perspectiva da Geografia Escolar. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 14, n. 2, p. 1–15, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5216/rir.v14i2.51792. Acesso em 14 fev. de 2023.
LIMA, E. A. M.; BRANDÃO, R. L. Geologia. In: PFALTZGRAFF, P. A. S.; TORRES, F. S. M.; BRANDÃO, R. L. (Org.) Geodiversidade do estado do Piauí. Recife: CPRM, 2010.
LIMA, E. C.; SILVA, E. V. Estudos geossistêmicos aplicados a bacias hidrográficas. Revista Equador (UFPI), v. 4, Nº 4, p.3-20, 2015. DOI: https://doi.org/10.26694/equador.v4i4.4367. Acesso em 18 out. de 2023.
LIMA, I. M. M. F.; AUGUSTIN, C. H. R. R. Bacia Hidrográfica do Rio Poti: dinâmica e morfologia do canal principal no trecho do baixo curso. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE GEOMORFOLOGIA, 10., Manaus. Anais... Manaus, 2014.
LIMA, I. M. M. F. O relevo de Teresina, PI: compartimentação e dinâmica atual. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM GEOGRAFIA, 9., Goiânia, 2011. Anais... Goiânia, 2011.
LOPES, C. S.; PONTUSCHKA, N. N. Estudo do meio: teoria e prática. Geografia (Londrina), v. 18, n. 2, p. 173-191, 2009. DOI: https://doi.org/10.5433/2447-1747.2009v18n2p173. Acesso em 23 out. de 2021.
MORAIS, E. M. B. O ensino das temáticas físico-naturais na Geografia Escolar. 2011. 310f. Tese (Programa de Pós-graduação em Geografia Humana) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
NUNES, H. K. B.; FERREIRA, E. A.; SILVA, I. A. S. Criatividade, desenho e práticas educativas: reflexões, vivências e outras expressões para além da sala de aula de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 13, n. 23, p. 05–24, 2023. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1284. Acesso em 5 jan. de 2024.
NUNES, H. K. B. Vulnerabilidade socioambiental dos setores censitários às margens do Rio Poti no município de Teresina – Piauí. 171f. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Geografia) – Universidade Federal do Piauí. Teresina, 2017.
PAIVA, I. T. P.; NASCIMENTO NETO, J. N.; LIMA, E. C. O Ensino De Geologia como Instrumento Formador da Prática Docente em Geografia. Revista da Casa da Geografia de Sobral, v. 21, n. 2, p. 413-426, 2019. DOI: https://doi.org/10.35701/rcgs.v21n2.530. Acesso em 5 jan. de 2024.
PRAIA, J. F. Aprendizagem significativa em D. Ausubel: Contributos para uma adequada visão da sua teoria e incidências no ensino. In: Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, 3., 2000. Anais... Peniche, 2000.
RODRIGUES, C. A Teoria Geossistêmica e sua contribuição aos estudos geográficos e ambientais. Revista do Departamento de Geografia, v. 14, p. 69-77, 2011. DOI: https://doi.org/10.7154/RDG.2001.0014.0007. Acesso em 5 set. de 2023.
SABOTA, H. S. Ensino da Paisagem: o museu como um espaço educativo. In: BUENO, M. A.; LA VEJA, A. G. (Orgs.). Paisagem e Ensino de Geografia. Goiânia: Alfa Comunicação, 2019.
SKINNER, B. F. Teorias de aprendizagem são necessárias? Revista Brasileira de Análise do Comportamento, v. 1, n. 1, 2005.
STANISKI, A.; KUNDLATSCH, C. A.; PIREHOWSKI, D. O Conceito de Lugar e suas Diferentes Abordagens. Revista Perspectiva Geográfica, v. 9, n. 11, 2014.
SUERTEGARAY, D. M. A. Pesquisa de Campo em Geografia. GEOgraphia, v. 4, n. 7, 1-5, 2002. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2002.v4i7.a13423. Acesso em 5 set. de 2023.
TUAN, Y. F. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.
VIANA, B. A. S. Caracterização estratigráfica, química e mineralógica do massará e conflitos socioambientais associados à sua exploração em Teresina, PI, Brasil. Belo Horizonte, 2013. 222f. Tese (Programa de Pós-graduação em Geografia) – Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2013.
VIVEIRO, A. A.; DINIZ, R. E. S. Atividades de campo no ensino das ciências e na educação ambiental: refletindo sobre as potencialidades desta estratégia na prática escolar. Ciência em Tela, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.