The Impacts of Environmental Pollution on the Acaraú River, Tamboril - CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v11i24.62085

Keywords:

Environmental pollution, Water impact, Environmental diagnosis, Environmental education

Abstract

Environmental pollution has become a public order problem, as it substantially affects our lives and affects the relationship between humans and nature. Given the urgent needs of the contemporary world, there is a great need to implement effective government and civil society actions to preserve natural resources, which are essential to maintaining the ecosystem balance on planet Earth. In this sense, this article aimed to investigate the impacts of environmental pollution and its consequences on the Acaraú River in Tamboril - CE. To this end, the approach of ths research was qualitative and field research, in which it was possible to observe the main environmental impacts. In Tamboril - CE, we can see the connivance of the government regarding the pollution of the Acaraú River, the inefficiency of environmental monitoring, and even the (lack of) knowledge of the responsible agencies regarding the need to protect natural resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arnóbio Rodrigues de Sousa Júnior, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Professor da Educação Básica da Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC). Graduado em Licenciatura em Geografia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) e especialista em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido pelo IFRN.

Ana Beatriz Câmara Maciel, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Doutora em Geografia pela UFRN, atualmente Assessoria Pedagógica da Rede Municipal de Ensino de Natal/RN e professora formadora do Curso de Especialização em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido do IFRN – Campus Zona Leste.

References

APOLINÁRIO, F. Metodologia da ciência: filosofia e prática da ciência. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2006.

BRAGA JÚNIOR, B. P. F; HESPANHOL, I.; LOTUFO CONEJO, J. G.; MIERZWA, J. C.; BARROS, M. T. L.; VERAS JÚNIOR M. S.; PORTO, M. F. A.; NUCCI, N. L. R.; JULIANO, N. M. A.; EIGER, S.; GALLARDO, A. L. C. F.; GARCIA, J. I. B.; SOUZA, T. S. O.; CONTRERA, R. C. Introdução À Engenharia Ambiental. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

COGERH – Companhia de Gestão dos Recursos Hídricos. Comitê da Bacia Hidrográfica do Acaraú. 2023. Disponível em: http://portal.cogerh.com.br/eixos-de%02atuacao/gestaoparticipativa/comites-de-bacias-hidrograficas/comite-da-bacia-hidrografica-do%02acarau. Acesso em: 07 jun. 2023.

CONTI, J. B. O conceito de desertificação. CLIMEP - Climatologia e Estudos da Paisagem, v. 3, n. 2, p. 39-52, julho 2008. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/climatologia/article/view/2091. Acesso em: 18 ago. 2023.

DIODATO, M. A. Estudo dos impactos ambientais. Natal – RN: Bertrand, 2004.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UECE, 2002.

FUNCEME – Fundação Cearense de Meteorologia e Recursos Hídricos. Portal Hidrológico odo Ceará. Volume Armazenado - Reservatórios. Disponível em: http://www.funceme.br/hidro-ce-zend/. Acesso em: 17 ago. 2023.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LIMA, M. C.; ROCHA, A. B.; SILVA, D. R. A educação ambiental no contexto cearense. In: VASCONCELOS, F. H. L.; RIBEIRO, G. O. Educação ambiental na perspectiva de transformação do cotidiano: relação sociedade-natureza. Recife: Imprima, 2015. p. 99-125.

MESQUITA, F. N. S. Análise Socioambiental do Médio Curso do rio Acaraú – CE. Revista de Geociências do Nordeste, n, v. 2, p. 443–451, ago. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revistadoregne/article/view/10486. Acesso em: 04 jun. 2023.

NASCIMENTO, F. R. O fenômeno da desertificação. Goiânia: Editora UFG, 2013.

NETO, M. C.; FERREIRA, G. C. Poluição: incompatibilidades entre conceitos legal e técnico. Geociências, v. 28, n. 2, p. 165-180, set 2009. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/geociencias/article/view/3506. Acesso em: 04 abr. 2023.

PEREIRA, S. S.; CURI, R. C. Meio Ambiente, Impacto Ambiental e Desenvolvimento Sustentável: Conceituações Teóricas sobre o Despertar da Consciência Ambiental. REUNIR – Revista de Administração, Contabilidade e Sustentabilidade – v. 2, n. 4, p. 35-57, set. 2012. Disponível em: https://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/78. Acesso em: 05 nov. 2023.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. Novo Hamburgo: Rio Grande do Sul, 2013.

PORTO-GONÇALVES, C. W. Os Porquês da desordem mundial: o desafio ambiental. Rio de janeiro: Ed. Record, 2004.

SANTOS, M. Metamorfoses do Espaço Habitado. São Paulo: EdUSP, 2014.

SOUSA JÚNIOR, A. R. Uma análise crítico-reflexiva da educação ambiental em um livro didático do ensino fundamental da escola pública. Ensaios de Geografia, v. 7, n. 14, p. 11-36, ago. 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449. Acesso em: 15 mai. 2023.

SOUZA, B.; ARTIGAS, R. C.; LIMA, E. R. V. Caatinga e desertificação. Mercator (Fortaleza), v. 14, p. 131-150, jan. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mercator/a/zxZxXjPfrx9HjpNj8PLVn4B/?lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2023.

VERCILLO, U. E.; MARTINS, A. C. M.; DALMOLIN, C. C.; ARAÚJO, E. S.; MARANGON, G. M. C.; ESCARLATE-TAVARES, F.; ANDRADE FRANCO, J. L. Espécies da fauna silvestre ameaçadas de extinção no Brasil: os planos de ação nacionais e suas contribuições para as metas globais de biodiversidade. Revista Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 59, p. 461-488, jun. 2022. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/77521. Acesso em: 26 nov. 2023.

Published

2024-09-26

How to Cite

SOUSA JÚNIOR, A. R. DE .; MACIEL, A. B. C. The Impacts of Environmental Pollution on the Acaraú River, Tamboril - CE. Essays of Geography, v. 11, n. 24, p. e112421, 26 Sep. 2024.