Scouting the Cinematic Landscape

an analysis of spatiality produced in films

Authors

  • Pedro Paulo Pinto Maia Filho Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v11i24.62549

Keywords:

Geography and cinema, Landscape, Cultural Geography

Abstract

Cinema is one of the artistic representations that have been most studied in Geography, especially as a teaching resource. However, many interpretations made by geographers focus on the analysis of the narrative, that is, how the film's story deals with geographical themes of interest. In this article, we will present authors who perform a geographical analysis of cinema by incorporating a set of notions that make up the cinematographic language, thus expanding the interpretative possibility of this medium. Cinematographic representation has a language, that is, a rich set of codes and conventions that produce meanings beyond the narrative. Therefore, understanding the role of cinematographic elements such as framing, angle, and camera movement, among others, is crucial to understanding the production of filmic spatiality. The landscape, with its aesthetic and representational, meanings will be taken as a mediating concept in the approximation between Geography and Cinema, between the representation and the experience of space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AITKEN, S. C; ZONN, L. E. “Re-apresentando o lugar Pastiche.” In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. (Orgs.). Cinema, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009, p. 15-58.

ALVARENGA, A. L. A geografia criativa do cinema: o papel da montagem na construção dos espaços fílmicos. In: Espaço Aberto, PPGG/UFRJ, V. 1, N.2. 2011. p. 39-54.

AUMONT, J.; MARIE, M. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas, SP: Papirus, 2006.

AZEVEDO, A. F. Geografia e cinema. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. (Orgs.). Cinema, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009, p. 95-127.

BARBOSA. J. L. “Paisagens Americanas: Imagens e Representações do Wilderness”. In: Espaço e Cultura. Rio de Janeiro, vol. V, 1998, p. 43-53.

CAMPOS, R. R. Cinema, Geografia e Sala de Aula. In: Estudos Geográficos, vol. IV, 2006, p. 1-22

CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. Cinema, música e espaço – uma introdução. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. (Orgs.). Cinema, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.

COSGROVE, D. Observando la naturaleza: el paisaje y el sentido europeo de la vista. In: Boletín de la A.G.E. N.º 34 - 2002, p. 63-89.

COSTA, M. H. B. V. Geografia Cultural e Cinema: Práticas, Teorias e Métodos. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. (Orgs.). Geografia: Temas sobre Cultura e Espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2005, p. 43-78.

GÁMIR ORUETA, A. La consideración del espacio geográfico y el paisaje em el cine. In: Scripta Nova. Vol XVI, nº 403, 1 de junio de 2012.

GÁMIR ORUETA, A.; VALDÉS, C. M. Cine y geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas. In: Boletín de la A.G.E. n.º 45, 2007. pp. 157-190.

GOMES, P. C. C. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. Rio de Janeiro. Bertrand Brasil, 2017.

GOMES, P. C. C. O lugar do olhar: elementos para uma Geografia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

GOMES, P. C. C.; RIBEIRO, L. P. A produção de imagens para a pesquisa em geografia. In: Espaço e Cultura (UERJ/NEPEC), nº 33, Rio de Janeiro. p. 27-42, 2013.

GOMES, P. C. C. Cenários para a Geografia: sobre a espacialidade das imagens e suas significações. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. (Orgs). Espaço e cultura: Pluralidade Temática. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008, p. 187-209.

HOPKINS, J. Um mapeamento de lugares cinemáticos: ícones, ideologia e o poder da representação enganosa. In: CORRÊA, R. L..; ROSENDAHL, Z. (Orgs.). Cinema, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, [1994] 2009. p. 59-94.

KENNEDY, C.; LUKINBEAL, C. Towards a holistic approach to geographic research on film. In: Progress in Human Geography, n. 21, 1997. p. 33-50.

KONSTANTARAKOS, M. (Ed.). Spaces in european cinema. Intellect Books: Exeter. 2000, p. 1-7.

LACOSTE, Y. Westerns et géopolitique. In: MOTTET, J. (ed.). Les Paysages du cinema. Seyssel: Champ Vallon, 1999, pp. 154-163.

LEFEBVRE, M. Landscape and film. New York: AFI, 2002

LUKINBEAL, C. Cinematic Landscapes. Journal of Cultural Geography v.23, n.1, 2005, p. 3-22.

MACIEL, C. A. A. Espaços públicos e geo-simbolismos na “cidade-estuário”: rios, pontes paisagens do Recife.In: Revista de Geografia. Recife: UFPE/DCG-NAPA, v.22, n.1, 2005, p. 12-20.

MAIA FILHO, P. P. P. Outsiders na caatinga: representações cinematográficas do semiárido nordestino através do “olhar estrangeiro”. In: Espaço e Cultura, p. 87-110, 2013.

MARTINS, I. M. A paisagem no cinema de Wim Wenders. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2014. 184 p.

NAME, L. Geografia pop: o cinema e o outro. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Ed. Apicuri, 2013. 192 p.

NOVAES, A. R. Uma geografia visual? Contribuições para o uso das imagens na difusão do conhecimento geográfico. In: Espaço e Cultura, n. 30, p. 6-18, 2011. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/4949/3655>. Acesso em: 01 jul. 2019.

MORIN, K. M. Landscape: representing and interpreting the world. In: CLIFFORD, J. N.; HLLOWAY, S.; RICE, S. P.; VALENTINE, G. Key concepts in geography. SAGE Publications Ltd. 2009.

REALI, N. G. Cinema na universidade: possibilidades, diálogos e diferenças. Chapecó: Editora: Argos (UnoChapeco), 2007.

TURNER, G. Cinema como prática social. São Paulo: Summus, 1997.

Published

2024-07-18

How to Cite

MAIA FILHO, P. P. P. . Scouting the Cinematic Landscape: an analysis of spatiality produced in films. Essays of Geography, v. 11, n. 24, p. e112417, 18 Jul. 2024.