O What science teachers from a countryside school in Bahia say on the agribusiness socio-environmental theme

Authors

  • Cauane Rocha Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB, campus de Jequié - Bahia https://orcid.org/0000-0002-5520-0013
  • Silvana do Nascimento Silva Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB, Campus de jequié - Bahia

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2020.v13i3.a40114

Abstract

By understanding the importance of discussing socio-environmental
themes to problematize the specific contents of science education for the
development of critical subjects, the purpose of this article was to analyze how
teachers understand the agribusiness socio-environmental theme, associated with
science classes. The research is a qualitative approach using the technique of
Discursive Textual Analysis, from which three categories emerged, as follows: a)
Chemical inputs and Transgenics; b) Deforestation and degradation of natural
resources; and c) Unequal distribution of resources. The teachers propose good
strategies and important knowledge for the implementation and development of the
socio-environmental agribusiness theme in science teaching. However, the
conservative view is still very present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cauane Rocha Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB, campus de Jequié - Bahia

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2015) e mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2019). Integrante do Grupo de Pesquisa Educação Ambiental e Formação de Professores- GPEA-FP.

Silvana do Nascimento Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB, Campus de jequié - Bahia

Licenciada em Biologia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (1997). Especialista em Metodologia do Ensino Superior (2000). Mestre em Ciências Biológicas (Botânica. Bolsa Capes) pela Universidade Federal da Bahia (2001). Doutora em Ensino, Filosofia e Historia das Ciências - UFBA, com doutorado-sanduíche pelo Programa ERASMUS (Bolsa da União Européia) na Universidade do Minho em Portugal. Professora Adjunta da área de Educação do Departamento de Ciências Biológicas (UESB). Atuação em ensino´pesquisa e extensão em Educação Ambiental e Formação de Professor. Docente, pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores (DCB/UESB). Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Formação de Professores - GPEAFP. Coordenou a Linha de Ação Educação Ambiental do Subprojeto Interdisciplinar do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência - PIBID (UESB-CAPES), no período de março de 1013-junho de 2016. Coordenou a Linha de Ação Educação do Campo do subprojeto Interdisciplinar do Pibid(Uesb-Capes), de julho de 2016 - Outubro de 2017. Pós-doc (Bolsa CNPq) realizado Universidade Federal do Rio de Janeiro-UFRJ- Programa de Pós-Graduação em Educação.

Published

2021-02-20

How to Cite

Santos, C. R., & Silva, S. do N. (2021). O What science teachers from a countryside school in Bahia say on the agribusiness socio-environmental theme. Ensino, Saude E Ambiente, 13(3), 110-123. https://doi.org/10.22409/resa2020.v13i3.a40114

Issue

Section

Artigos