Why did Paulo Freire commit himself to the literacy of young people and adults instead of children?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50999

Keywords:

Paulo Freire, childhood literacy, pedagogy of the question, time

Abstract

The text considers the question “Why did Paulo Freire commit himself to the education of young people and adults and not of children?” not with the intention of answering it definitively, but of giving life to a pedagogy of the question. For this, the text addresses several aspects of the notion of curiosity in Paulo Freire as well as his relationship with chronological childhood and the time of childhood. We review his intervention at the 3rd Reading Congress in Campinas (COLE) and his correspondence with his cousin/niece Nathercinha. Finally, we launch a hypothesis about the question that concerns us based on two essential elements in his educational life: curiosity and commitment to the excluded.

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Author Biography

Walter Omar Kohan, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Walter Omar Kohan é professor titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Cientista de Nosso Estado (FAPERJ) e Procientista (UERJ). Foi Presidente do Conselho Internacional para a Investigação Filosófica com crianças (ICPIC). Publicou mais de 100 trabalhos em periódicos especializados em vários países e publicou ou organizou mais de 50 livros. Coordena desde 2007 o Projeto de Extensão em Escola Pública ("Em Caixas a Filosofia em-caixa?, UERJ/FAPERJ) e Projetos de Pesquisa Interinstitucionais junto a Universidades Nacionais e Internacionais. É orientador de monografia, mestrado, doutorado e pós-doutorado nas áreas de ensino de filosofia, infância e filosofia da educação. Seus livros estão publicados em castelhano, português, francês, italiano e inglês. 

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Published

2021-12-14

How to Cite

Kohan, W. O. . (2021). Why did Paulo Freire commit himself to the literacy of young people and adults instead of children?. Ensino, Saude E Ambiente, 14(esp.), 288-300. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50999