Why did Paulo Freire commit himself to the literacy of young people and adults instead of children?
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50999Keywords:
Paulo Freire, childhood literacy, pedagogy of the question, timeAbstract
The text considers the question “Why did Paulo Freire commit himself to the education of young people and adults and not of children?” not with the intention of answering it definitively, but of giving life to a pedagogy of the question. For this, the text addresses several aspects of the notion of curiosity in Paulo Freire as well as his relationship with chronological childhood and the time of childhood. We review his intervention at the 3rd Reading Congress in Campinas (COLE) and his correspondence with his cousin/niece Nathercinha. Finally, we launch a hypothesis about the question that concerns us based on two essential elements in his educational life: curiosity and commitment to the excluded.
Downloads
References
COUTO, Mia. E se Obama fosse africano? e outras interinvenções. Ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. Em três artigos que se complementam. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Organização e notas de Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 11 Ed., 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. Reflexões sobre minha vida e minha práxis. São Paulo Paz e Terra, 2ª ed., 2015.
FREIRE; Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. (1982). Sobre educação: diálogos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
KOHAN, Walter Omar. A infância da educação: o conceito devir-criança. In: ______. Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004, p. 51-68.
KOHAN, Walter Omar. Paulo Freire mais do que nunca. Uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestdígio, 2019.
SILVA, Marta Regina Paulo da; MAFRA, Jason Ferreira (orgs.). Paulo Freire e a educação das crianças. São Paulo, BT Acadêmica, 2020.
PELANDRÉ, Nilcéa Lemos . Entrevista com Paulo Freire, EJA EM DEBATE, Florianópolis, a. 3, n. 4, p. 13-27, jul. 2014. Entrevista publicada inicialmente em: PELANDRÉ, N. L. Ensinar e Aprender com Paulo Freire: 40 horas 40 anos depois. 3. ed. rev. Florianópolis: Editora da UFSC, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Walter Omar Kohan
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.