Environmental Representations in a Teachers’ Group at IFMS
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a40668Keywords:
social representation, environment, environmental educationAbstract
A deep look at critical environmental education concepts shows the need to investigate the understanding of the environment when it seeks environmental teachers’ education, since the importance of considering subjects’ representations/perceptions about their living place as well as their social and environmental matters. Based on these premises, the goal of this research was to identify environmental social representations in a group of teachers at IFMS (Federal Institute of Mato Grosso do Sul), in order to produce a corpus able to conduct the action plan for a future environmental teaching education at the Institute. This survey, based on qualitative framework, was organized upon theoretical studies connected to social representation and also according to the epistemology of environmental education. Data were produced by means of open-ended questions. Thereafter, data were analyzed considering the perspective of Lucie Sauvé’s categories. The results reveal that social representation built by the teachers’ group above belongs to a traditional environmental approach, sometimes to natural environment framework, focusing on scientific and explanatory perspective, at other times concerning environmental resources management.
Downloads
References
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, v.1, n. 1, p. 18-43, jan. / jun. 2008. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/ML/article/view/1169/1181. Acesso em 21 out. 2018
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo; tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 7, 2016.
BRASIL. RESOLUÇÃO nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de junho de 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acesso em 27 ago. 2018
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. In.: Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: Ministério da Educação, 2004, p. 13-24. Disponível em: https://smastr16.blob.core.windows.net/cea/cea/ident_eabras.pdf. Acesso em: 21 abr. 2018
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura (Orgs.). Educação Ambiental: Pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005, p.17-44.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
FREITAS, Marcos; MAZUREK, Daniel; KATAOKA, Adriana. Massaê; SURIANI AFFONSO, Ana. Lucia. Representações sociais de ambiente de professores, funcionários e alunos numa escola privada de Pitanga – PR. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], p. 228–242, 2017. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/7304. Acesso em: 09 set. 2022.
GUIMARÃES, Mauro. A. Educação ambiental crítica. In: BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília, 2004. p. 25-34. Disponível em: https://smastr16.blob.core.windows.net/cea/cea/ident_eabras.pdf. Acesso em: 10 abr. 2018.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise. As representações sociais. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2001.
LEFF, Enrique. Epistemologia Ambiental. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LEFF, Enrique. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder.; tradução de Lúcia Mathilde Endlich Orth. 11. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Premissas teóricas para uma educação ambiental transformadora. Ambiente e Educação, Revista de Educação Ambiental. Rio Grande, 8: 37-54, 2003. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/897/355. Acesso em: 5 ago. 2019
MAGALHÃES JUNIOR, C. A. O.; TOMANIK, E. A. Representações sociais de meio ambiente: subsídios para a formação continuada de professores. Ciência & Educação, v. 19, n. 1, p. 181-199, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cPJFbwqkvVHdm4k49whqMct/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 ago. 2022.
MORERA, Jaime Alonso Caravaca; PADILHA, Maria Itayra, SILVA, Denise Guerreiro Vieira da, SAPAG, Jaime. Aspectos teóricos e metodológicos das representações sociais. Revista Texto & Contexto - Enfermagem. vol. 24, nº.4. Florianópolis: Oct./Dec. 2015. p. 1157 - 1165. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/JHgShKjBcxLwfCGrkpjpL5j/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 fev. 2019
RAMOS, Marise, Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In: Frigotto, Gaudêncio (Org). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2012.
REIGOTA, Marcos. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 2007.
REIGOTA, Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 2010.
SATO, Michéle; CARVALHO, Isabel Cristina Moura. Itinerários da Educação Ambiental: um convite a percorrê-los. In: SATO, Michéle, Carvalho, Isabel Cristina Moura. Educação Ambiental: Pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.
SAUVÉ, Lucie. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: SATO, Michèle; SATO, Michèle; CARVALHO, Isabel C. Moura (Orgs.). Educação Ambiental: Pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação Ambiental: natureza, razão e história. Campinas, SP: Autores Associados, 2004. (Coleção educação contemporânea).
TRAJBER, Rachel; MENDONÇA, Patrícia Ramos (orgs.). Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao5.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ensino, Saude e Ambiente

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.




