Narrative Identities: constructing meanings trough youth transitions

Authors

  • Mirela Figueiredo Iriart Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
  • Ana Cecília De Sousa Bastos Universidade Federal de Bahia

Keywords:

developmental trajectory, narrative identities, significant meetings

Abstract

Based on the semiotic and systemic perspectives and on the dialogical self approach, this paper analyzes the self configuration, through the developmental trajectories of young people living in social vulnerability conditions. The self is understood through narrative construction, as forms of negotiating interpersonal and intrapersonal meanings, dialogically, over time and space. Three narrative interviews with young people in different contexts of Salvador-Bahia, (NGO, Capoeira group and Socioeducative centre for adolescents in law conflict) were analyzed. The mobility of the network of meanings, configured through meetings with significant others provide re-signification of critical experience and the emergence of psychological novelty. The conclusions highlight the possibility of negotiating I-positions through the experience of narrating life trajectories, reconfiguring the self in a dialogical way and strengthening future expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirela Figueiredo Iriart, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Professora adjunta do Departamento de Educação

Mestrado Em Educação

Doutora em Saúde Coletiva (ISC/UFBa)

Ana Cecília De Sousa Bastos, Universidade Federal de Bahia

Programa de Pós graduação em Psicologia

Instituto de Psicologia

Programa de Pós graduação em Família na Sociedade Contemporânea

Universidade Católica de Salvador

References

ABRAMO, H. Considerações sobre a Tematização Social da Juventude no Brasil. Rev. Bras. Educ. Rio de Janeiro, n. 05-06, p. 25-36, maio/dez. 1997.

BERTAU, M. C; GONÇALVES, M. Looking at “meaning as movement” in development: introductory reflections on the developmental origins of the dialogical self. International Journal for Dialogical Science, Holanda, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2007.

BRONFENBRENNER, U.; CECI, S. J. Nature-Nurture reconceptualized: a bioecological model. Psycholoical Review, Washington D.C., v. 101, n. 4, p. 568-586, out. 1994.

BRUNER, J. Atos de Significação. Porto Alegre: ArteMed, 1997.

CALLIGARIS, C. A Adolescência. São Paulo: Publifolha, 2000. Série Folha Explica.

ECKERT, P. Trajectory and forms of institutional participation. In: CROCKET, L.; CROUTER, A. Pathways through adolescence: individual development in relation to social contexts. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1995. p. 175-196.

CUNHA, C. Constructing organization through multiplicity: a microgenetic analysis of self-organization in the dialogical self. International Journal for Dialogical Science, Holanda, [S.l.], v. 2, n. 1, p. 287-316, 2007.

CUNHA, C.; GONÇALVES, M. Accessing the experience of a dialogical self: some needs and concerns. Culture & Psychology, [S.l.], v. 15, n. 1, p. 120-133, Mar. 2009.

HERMANS, H. J. M. Dialogical thinking and self-innovation. Culture & Psychology, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 67-87, Mar. 1999.

HERMANS, H. J. M. The dialogical self: toward a theory of personal and cultural positioning. Culture & Psychology, [S.l.], v. 7, n. 3, p. 243-281, Sept. 2001.

JANS, M. Children as citizens: towards a contemporary notion of child participation. Childhood, [S.l.], v. 11, n. 1, p. 27-44, 2004.

LECCARDI, C. Por um novo significado do futuro: mudança social, jovens e tempo. Tempo Social. São Paulo, v. 17, n. 2, p. 35-57, 2005.

MARGULIS, M. Juventud: una aproximación conceptual. In: BURAK, S. (Org.). Adolescencia e juventud en América Latina. Cartago: Libro Universitário Regional, 2001. p. 43-55.

OLIVEIRA, M. C. Subjetividade e conhecimento: do sujeito da representação ao sujeito dialógico. Revista do Departamento de Psicologia – UFF, Niterói, v. 15, n. 1, p. 33-52, jan./jun. 2003.

OLIVEIRA, M. C. Identidade, narrativa e desenvolvimento na adolescência: uma revisão crítica. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n. 2, p. 427-436, maio/ago. 2006.

OLIVEIRA, M. K.; REGO; T. C.; AQUINO, J. G. Desenvolvimento psicológico e constituição de subjetividades: ciclos de vida, narrativas autobiográficas e tensões da contemporaneidade. Pro-Posições, Campinas, v. 17, n. 2 (50), maio/ago. 2006. p. 119-138.

O’SULLIVAN-LAGO, R; ABREU, G. Maintaining continuity in a cultural contact zone: identification strategies in the dialogical self. Culture Psychology, [S.l.], v. 16, n. 1, p. 73-92, 2010.

PAIS, J. M. Culturas Juvenis. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 1996

PAIS, J. M. Buscas de si: expressividades e identidades juvenis. In: ALMEIDA, M. I. M. de; EUGÊNIO, F. (Org.). Culturas Jovens: novos mapas do afeto. Rio de Janeiro: Zahar, 2006. p.7-21.

RIBEIRO, A. P.; GONÇALVES, M. Innovation and stability within the dialogical self: the centrality of ambivalence. Cultural & Psychology, [S.l.], v. 16, n. 1, p. 116-126, 2010.

ROSSETI-FERREIRA, M. C. et al. Redes de significações e o estudo do Desenvolvimento Humano. Porto Alegre: ArteMed, 2004.

SILVA, A. P. S. (Des)continuidades no envolvimento com o crime: construção de identidade narrativa de ex-infratores. São Paulo: IBCCRIM, 2003.

SILVA; A. P.; ROSSETI-FERREIRA, C.; CARVALHO, A. M. Circunscritores: limites e possibilidades no desenvolvimento. In: ROSSETI-FERREIRA, M. C. et al. (Org.). Redes de significações e o estudo do Desenvolvimento Humano. Porto Alegre: Artemed, 2004. p. 81-92.

VALSINER, J. Forms of dialogical relations and semiotic autoregulation within the self. Theory and Psychology, Satandford, v. 12, n. 2, p. 251-265, 2002.

ZITTOUN, Z. Sing the gap: dialogical self in disrupted times. Studia Psychologica, Porto, v. 6, n. 8, p. 73-89, 2008.

Published

2014-04-30

How to Cite

IRIART, M. F.; BASTOS, A. C. D. S. Narrative Identities: constructing meanings trough youth transitions. Fractal: Journal of Psychology, v. 26, n. 1, p. 71-88, 30 Apr. 2014.

Issue

Section

Articles