THE TYPOLOGY OF LITERATURE ISSUES IN THE NATIONAL SECONDARY EDUCATION EXAMINATION (ENEM) AND ITS CONSEQUENCES FOR LITERATURE TEACHING

Authors

  • Gabriela Fernanda Cé Luft Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Luís Augusto Fischer Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v19i37.33001

Keywords:

literature teaching in Brazil, Brazilian National Secondary Education Examination, readers development

Abstract

This article discusses the crisis which threatens the “right to literature” (expression used by Antonio Candido, a renowned theoretician in Brazilian Literature) in schools regarding the process of devaluing literature as a school subject. In later years, there is a growing tendency to an imposition of Enem (Brazilian Portuguese acronym that stands for Exame Nacional do Ensino Médio; in English, National Secondary Education Examination) as the virtually sole admission test for enrollment in universities in Brazil. Questions about literature extracted from Enem tests from 1998 to 2013 were subject to quantitative and qualitative analyzes. The data show a tendency to be countered: the gradual loss of ground of the subject in the admission exam – and, as a consequence, in school curricula –, as well as the neglecting of the literary text specificities and the overvaluation of functional reading, inter alia. Finally, this article analyzes the consequences of the adoption of Enem as a national college admission exam, and adopts a standpoint which privileges cultural reading (to the detriment of a functional approach to the literary text) and the values implied in the dissemination of the literary tradition (according to concepts by Assumção, Candido, Colomer, Giardinelli, and others).

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Author Biographies

Gabriela Fernanda Cé Luft, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

  • Possui graduação em Letras pela Universidade de Passo Fundo (UPF, 2007), mestrado em Letras (área de Estudos Literários, especialidade de Literatura Comparada) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e doutorado em Letras (área de Estudos Literários, especialidade de Literatura Brasileira) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente, é servidora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), campus Porto Alegre, onde atua como Diretora Adjunta de Pesquisa e Inovação. Tem experiência na área de Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura, mediação de leitura, formação de leitores e ensino de literatura

Luís Augusto Fischer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Possui graduação em Letras - Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1980), mestrado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1988) e doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Professor de Literatura Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: redação, literatura sul-rio-grandense, vestibular, literatura brasileira e formação da literatura brasileira.

Published

2014-12-19

How to Cite

Luft, G. F. C., & Fischer, L. A. (2014). THE TYPOLOGY OF LITERATURE ISSUES IN THE NATIONAL SECONDARY EDUCATION EXAMINATION (ENEM) AND ITS CONSEQUENCES FOR LITERATURE TEACHING. Gragoatá, 19(37). https://doi.org/10.22409/gragoata.v19i37.33001